Maritieme maakindustrie toont innovaties tijdens event ‘Samen Slim’

Met één druk op de knop automatisch lasprogramma’s genereren en zo scheepsroeren lassen met behulp van een lasrobot; machinefabriek De Waal uit Werkendam is er druk mee bezig. Valk Welding gaat de arc-eye lasercamera door ontwikkelen. Het zijn enkele resultaten van het EFRO-project TIMA, die op 10 februari zijn gepresenteerd tijdens het event ‘Samen Slim’ in de Duurzaamheidsfabriek te Dordrecht.

Meer informatie

De Nederlandse maritieme maakindustrie moet schepen en scheepsonderdelen sneller, beter en duurzamer produceren om zo de internationale concurrentiepositie te verbeteren. In dat kader hebben vijf partners binnen het EFRO-project Toegepaste Innovaties Maritieme Automatisering (TIMA) ruim drie jaar gewerkt aan de digitalisering en inzet van robotica bij de productie van duurzame en nauwkeurige maatwerkprojecten. Het innovatieve traject is een samenwerking met drie MKB-bedrijven uit de Drechtsteden: Scheepswerf Slob, Machinefabriek De Waal, Valk Welding), en het ROC Da Vinci College. Penvoerder was het fieldlab Smart Industry de Duurzaamheidsfabriek.

Op 10 februari zijn alle resultaten gepresenteerd. Het event begon om 12.30 met verschillende ‘hands on’ workshops waarin de deelnemers kennismaakten met de innovaties rond robotlassen- en snijden. Later in de middag waren er verschillende sprekers die meer vertelden over opbrengsten van TIMA. Tevens was er een panel op het podium dat de zaal meenam in het afgelegde traject. Duidelijk werd dat er vanwege de vergrijzende samenleving weinig jeugdige aanwas meer is. Een probleem voor de samenleving. De uitdaging is om met de huidige medewerkers meer productie te draaien met hulp van onder andere robotisering. De bekende futurist Tony Bosma sloot de enerverende middag af. Hij riep op om innovaties niet uit de weg te gaan, maar tegenslagen die men halverwege een project tegenkomt, juist te omarmen.

Resultaten

Scheepswerf Slob heeft tijdens het programma ontwikkelingen gedaan met een lasrobot en een plasmasnijrobot. Slob ziet kansen om dankzij robotisering het gehele productieproces naar een hoger niveau te tillen. Dankzij TIMA ziet het bedrijf mogelijkheden om kortere doorlooptijden te realiseren, kosteneffectiever te produceren en op een hoger kwaliteitsniveau te werken. Valk Welding gaat dankzij het project verder met de ontwikkeling van de arc-eye lasercamera, waarmee men de snelheid van het lassen of de draadsnelheid kan variëren door wat gezien wordt tijdens het lassen met de lasercamera. Daarnaast heeft Valk Welding nog een innovatie kunnen doorvoeren; dit begon met een idee voor de digitale pen. Met deze pen kunnen ervaren lassers exact aangeven hoe er gelast moet worden. De pen zet dit automatisch om in een digitale tekening waarmee een lasrobot het laswerk uitvoert. Valk Welding ging echter nog een stap verder met het maken van een hele virtuele omgeving. Zo kan een traditionele lasser op eenvoudige wijze leren een robot te programmeren.

Hightech lasrobot

Machinefabriek De Waal is druk bezig met de ontwikkeling van een hightech XYZ lasrobot voor de productie van scheepsroeren. Met het lassen van kleine onderdelen zoals lieverjukken, met behulp van de eerste robotopstelling, werd de aanwezigheid van een persoon al met 85 procent gereduceerd. Engineer Mark van Keulen vertelde tijdens het event meer over de in december geïnstalleerde, rijdende lasrobot met XYZ-opstelling. Van Keulen: “Het gaat om een rails van 14 meter lang, met hierop een 8 meter hoge kolom waaraan ondersteboven, de lasrobot hangt die een reikwijdte van zo’n 5 meter heeft in de diepte. De robotopstelling beschikt over drie werkstations. De eerste is een werkplek voor grote objecten zoals zeevaartroeren, in het tweede station staat een computergestuurde manipulator om binnenvaartroeren volautomatisch te lassen en in de derde zone kunnen flenzen, lieverjukken en kleine onderdelen supersnel worden gelast. Dit via een robot gestuurd omkeermechanisme. Van Keulen: “Begin februari vond de fabrieksafnametest plaats en alle stations werken”. De robot last zelfs onder Lloyds keur. De komende periode wordt hard gewerkt aan het verder automatiseren van het lasprogramma voor de roeren. Binnenkort moet het programma vanaf de CAD-tekening, de lasopdracht voor het roer aan de robot kunnen doorgeven. Voor de lieverjukken is dit al gelukt. Mark van Keulen is tevreden over het behaalde resultaat tot nu toe: “We hebben tijdens het project een behoorlijke installatie kunnen neerzetten. De grootste uitdaging vond plaats op softwareniveau. Marco de Waal: ”De ene dag ben je een productiebedrijf, de andere dag voelen we ons meer een IT bedrijf. We hebben een programma ontwikkeld dat met input van een CAD-tekening automatisch een lasprogramma weet te maken. Dat was er nog helemaal niet. Hierdoor is de robot uitermate geschikt voor stukswerk in de scheepsbouwsector. Programmeren is dan praktisch overbodig. Een grote innovatie, durf ik wel te stellen”.

Marco de Waal: De ene dag ben je een productiebedrijf en de volgende dag ben je een echt IT bedrijf. Dankzij software en robotisering kunnen we sneller, slimmer en foutloos produceren.

Link naar YouTube film: