Maritime Platform inspireert: Kooiman Marine Group en Van Oossanen Naval Architects samen op zoek naar de ideale scheepsromp

Als je je huis wilt verduurzamen dan start je met de isolatie. Zo is het ook met duurzame scheepsbouw. Een zeer efficiënte scheepsromp zorgt automatisch voor minder energieverbruik en dus voor een duurzamer schip. Van Oossanen Naval Architects houdt zich al vanaf de oprichting bezig met o.a. het ontwikkelen van efficiënte scheepsrompen. Maatwerk, want voor ieder scheepstype ligt dat vraagstuk weer anders. Kooiman Marine Group zocht een aantal jaar geleden de samenwerking op met het engineeringsbureau en won vervolgens een tender voor de bouw van de RPA 8. Een hybride patrouillevoertuig voor de Rotterdamse haven. Maarten Kooiman, Manager Engineering bij Kooiman Marine Group en Niels Moerke, directeur van Van Oossanen Naval Architects, deelden op 27 mei hun successtory in de studio van ProMedia tijdens het Maritime Platform.

Door Jeanine Kwakernaak

Eye opener

Het verhaal gaat verder, want de RPA 8 vaart inmiddels alweer sinds 2018 rond in de haven. Vervolgens klopte de haven van Antwerpen ook aan bij Kooiman Marine Group en worden deze maand al de eerste proefvaarten gedaan met wat Kooiman zelf de ‘RPA 8 2.0’ noemt. Antwerpen kocht er meteen twee en deze zomer worden ze beide opgeleverd. Kooiman: “De samenwerking met Van Oossanen Naval Architects en vervolgens het winnen van de tender was voor ons een eye opener. We konden onze klant, de haven van Rotterdam, een schip aanbieden dat nog beter zou kunnen presteren dan zij beoogden. En dat allemaal door een zeer efficiënte scheepsvorm. Uiteindelijk is zelfs 40% minder motorvermogen geïnstalleerd. Het schip werd daardoor aanzienlijk lichter en verbruikt liters minder brandstof. De inzetbaarheid van de RPA 8 is in de dagelijkse praktijk net zo goed als vergelijkbare schepen binnen de vloot van de haven van Rotterdam.”

Scheepsweerstand reduceren

Al eeuwenlang houdt de maritieme wereld zich bezig met scheepsweerstand en hoe de optimale rompvorm bijvoorbeeld kan zorgen voor een heel snel of juist heel economisch schip. Het is een fascinatie die boekdelen spreekt en de uitdagingen op dit gebied blijven zich opstapelen. Moerke: “De verduurzaming van de scheepvaart brengt voor ons vakgebied vele vraagstukken met zich mee. Je wilt het liefst het beste van werelden combineren. De ideale scheepsromp en een duurzame voortstuwingsoptie bijvoorbeeld. Die duurzame voortstuwingsopties zijn vaak echter zwaar en volumineus (denk bijvoorbeeld aan de benodigde grote tanks voor de opslag van methanol). Het vergt veel passen en meten én creativiteit om tot een ideaal scheepsontwerp te komen. Je wilt in een positieve spiraal terecht komen waarbij de scheepsromp en de geïnstalleerde apparatuur aan boord in een optimale balans zijn. Bij een refit zul je mogelijk voortstuwingskeuzes inruilen voor andere of aanvullen met nieuwe, maar de scheepsromp staat vast. Daar laat je na realisatie van het schip niets meer aan doen. Dat benadrukt nog maar weer eens extra het belang van een efficiënte scheepsromp.”

Markt wil meedenken; creatieve vrijheid leidt tot betere schepen

Tijdens het studiomoment zond één van de vele kijkers een vraag in over scheepsbestekken voor nieuwbouw. Die zouden beperkend werken voor de kennis- en innovatiekracht van de maritieme industrie. Het is een mening waar de beide heren zich volledig achter kunnen scharen. Kooiman: “In de sector wordt steeds meer gewerkt met tenders. Het gebeurt geregeld dat die heel erg specifiek zijn. Denk bijvoorbeeld aan instructies zoals; het schip moet 30 meter lang zijn en 10 meter breed en we willen varen op methanol. Dat beperkt enorm in de mogelijkheden om als scheepswerf in samenwerking met een engineeringsbureau tot het ontwerp voor het best mogelijke schip te komen.” Moerke: “Het zou veel beter zijn als opdrachtgevers zich zouden beperken tot een functioneel eisenpakket, waarbij inschrijvers op de tender de creatieve vrijheid hebben om een passend voorstel in te dienen. Nodig de markt uit om echt mee te denken. Je wilt als scheepswerf en engineeringsbureau graag de dialoog aangaan met de afnemer. Om het iedere keer weer beter te doen, passend bij de nieuwste ontwikkelingen, innovaties en kennis.”

De samenwerking tussen de twee NMT-leden Kooiman Marine Group en Van Oossanen Naval Architects smaakt in ieder geval naar meer. Kooiman: “We laten tegenwoordig steeds vaker een ontwerp voor een scheepsromp doorrekenen door Van Oossanen Naval Architects. Zo kunnen we onze klanten een beter aanbod doen en dat loont!”