Nieuwste Engelse boomkorkotter ‘Georgina of Ladram’ BM-100 is gearriveerd in thuishaven Brixham (UK)

De nieuwe beam trawler (boomkorkotter) BM-100 is donderdagochtend 18 juni rond 06.00 uur aangekomen in haar thuishaven nadat zij afgelopen dinsdagavond rond 18.30 uur was vertrokken uit Den Helder. Eerder die dinsdag was de nieuwe viskotter door scheepswerf LUYT in Den Oever officieel overgedragen aan Waterdance Ltd. I.v.m. Corona-voorschriften geschiedde dit in alle bescheidenheid en zonder belangstelling.

Meer informatie

Waterdance eigenaren Rowan & Robin Carter kwamen op zee aan boord om het laatste deel van de stoom naar Brixham mee te maken (zie foto 3 in de bijlage). De nieuwbouw van dit soort type viskotters is een zeldzaamheid. De BM-100 is de eerste nieuwe beam trawler voor Engeland in de afgelopen 30 jaar.

De BM-100 is het tweede Engelse nieuwbouwschip dat LUYT als hoofdaannemer in de vaart brengt voor rederij Waterdance Ltd. Vorig jaar april heeft LUYT de E1 / ‘Nichola of Ladram’, een 15 meter lang krabbenvissersvaartuig voor Waterdance opgeleverd. Met een lengte van 35,25 meter, een breedte van 8,70 meter en een diepte van 5,20 meter is deze BM-100 echter van een geheel andere orde. Dit type schip wordt ingezet voor boomkorvisserij om o.a. tong, schol en inktvis te vangen voor de Engelse kust.

Wieringer bodem

Vorige week heeft de Georgina of Ladram succesvol proefgevaren en proefgevist en zijn diverse tests uitgevoerd. Op de Wadddenzee voer de BM-100 langs de garnalenkotters WR 12 van Gerard Kranendonk en WR 212 van Jelle van der Burg. Deze identieke garnalenkotters (met een lengte van 23,90 meter, breedte 6,40 meter en diepgang van ca. 1.70 meter) zijn twee jaar geleden tegelijkertijd door Luyt gebouwd en in de vaart gebracht. De BM-100, WR 12 en WR 212 zijn met recht van Wieringer bodem. Het ontwerp van deze drie schepen is door LUYT volledig in eigen beheer ontwikkeld. LUYT is als hoofdaannemer verantwoordelijk voor het complete nieuwbouwtraject: van ontwerp, cascobouw, afbouw tot en met inbedrijfstelling en oplevering.

De BM-100 is uitgerust met een elektrisch aangedreven 10-trommel vislier van eigen fabricaat, een schroef en tunnel van 3,2 m en een 1000 pk ABC hoofdmotor. Aanstaande maandag gaat het schip naar zee voor haar eerste visreis.

Refits

Waterdance is een goede en tevreden klant in Den Oever. Al geruime tijd verzorgt LUYT het onderhoud aan haar vloot. Waterdance heeft meer dan 20 schepen in de vaart. Momenteel ligt de Julie of Ladram E271 aan de werkkade in Den Oever voor een refit en divers onderhoud. Binnenkort volgt de William of Ladram E33 voor een refit en een nieuwe voormast.

Zeldzaam

Een nieuwe boomkorkotter is al een zeldzaamheid in Nederland. Maar een nieuwe bokker voor de Britse vloot is zelfs nog zeldzamer.

De 35,25 meter lange en 8,70 meter brede bokker Georgina van Ladram met visregistratienummer BM-100 is een Luyt-ontwerp, waarbij het casco is gebouwd bij Ibis in het Friese Burgum. Het casco is in november 2019 voor afbouw naar Den Oever gebracht.

De hoofdmotor is een 736kw ABC 6 DZS die een ZF W10230 keerkoppeling aandrijft met een verhouding van 7.524: 1. De 5 blads schroef heeft een diameter van 3200 mm een draait in een tunnel die is ontworpen door SC McAllister & Co.

De hulpmotoren zijn een 335kW Mitsubishi S6B3-MPTAW met een 495kVa generator en 49ekW CAT C4.4 havenset. Tankinhoud is voor 46.000 liter brandstof, 1000 liter smeerolie en 23.000 liter zoet water. AS Scan leverde de MT2500 stuurinrichting en de boegschroef is een Beta 150E unit van 110kW.

Naast het ontwerp, de constructie, inbedrijfsstelling en rol als hoofdaannemer leverde Luyt ook de BT-E10-2-HA190-0H vislier. Deze pneumatisch aangestuurde lier met tien trommels heeft een vermogen van 160 kW.

De Boer RVS en Luyt leverden de vangstverwerkingsinstallatie aan boord en Polar Koeltechniek leverde het koelingssysteem en ijsmachines. Echomaster Marine leverde de elektronica.

Alles in samenwerking met een groot aantal toeleveranciers uit Wieringen, de Wieringermeer en van iets verder weg die zich allen voor de volle 100% hebben ingezet voor de realisatie van de grootste nieuwbouwopdracht ooit in het 60-jarige bestaan van scheepswerf Luyt in Den Oever.