Nirolo: “Wij staan voor kwaliteit, duurzaamheid en maatwerk met onze monitors”

De afgelopen maanden mocht NMT een groot aantal nieuwe leden verwelkomen bij onze vereniging. Petra Verburg, mede-eigenaar van Nirolo, vertelt waarom Nirolo juist nu lid is geworden.

“We keken al een tijdje naar Netherlands Maritime Technology met het doel om lid te worden. We zagen namelijk weinig monitorenleveranciers tussen de leden staan. En juist voor de scheepsbouwers en verdere installateurs kunnen onze producten erg waardevol zijn,” vertelt Petra Verburg, mede-eigenaar van Nirolo. Ze vervolgt: “Ik denk dat wij een toevoeging zijn, juist omdat wij direct monitoren op maat kunnen leveren. Dat is niet alleen heel handig voor de installateurs, maar ook voor de eindgebruikers. Juist omdat we samenwerking en dienstverlening hoog in het vaandel hebben staan, zodat het juiste product op de juiste plaats terecht komt.”

Nirolo

Nirolo is een importeur en groothandel van professionele beeldschermen, voor professioneel gebruik. Nirolo is gefocust op het segment van kwaliteit, duurzaamheid en lange levensduur. Deze beeldschermen worden gebruikt op controlekamers, binnenvaartschepen, offshore, maar ook bij retail en bijvoorbeeld bij CAT-scans in ziekenhuizen. “Ik denk dat wel 80% van de binnenvaartschepen een scherm van ons heeft. Ook met Jan de Nul Group hebben we een goedlopende samenwerking. Alle schermen worden op maat gemaakt, zowel het binnenwerk als de buitenkant. Bij een binnenvaartschip, waar vaak ook gewoon op gewoond wordt, is het van belang dat de schermen passen bij het interieur. Samen met de schipper gaan we dan op zoek naar de beste toepassing.”

Hoe Nirolo dat oppakt? “We zijn elke dag aan het schakelen om een product te leveren dat aansluit bij de nieuwste ontwikkelingen. We leveren goede beeldschermen lichten de gebruikers en installateurs goed voor en hebben voor alles een passende oplossing. Als we schermen leveren aan een installateur, brengen we deze vaak zelf. Zo kunnen we eventueel nog wat dingen uitleggen, wat zeker bij vervanging van een scherm vaak geen overbodige luxe is. En het is in ons eigen belang dat het goed geïnstalleerd wordt natuurlijk. Zo hebben we van alle schermen die vanaf 2001 zijn geïnstalleerd het serienummer met informatie over de installatie. Tenzij een andere monteur nog creatief is geweest met het inbouwen, kunnen we daardoor simpel de klant helpen. Daar hebben we standaard procedures voor klaarliggen, dus met een kort telefoontje komen we er vaak wel uit. En anders komen we met speciaal gemaakte filmpjes en checklists ook een eind.”

Innoveren

Dat de beeldschermen op zo veel binnenvaartschepen gemonteerd zijn, snapt Petra wel. “Onze beeldschermen zijn wat betreft aansluitingen heel functioneel. Vooral in kleine stuurhutten is vaak geen plaats voor meerdere monitoren. Maar de schipper wil wel zicht hebben op zowel GPS-beeld als gebruik maken van de camera’s. Daarom leveren wij schermen met verschillende soorten aansluitingen, die zonder moeite kunnen switchen. Soms wordt 1 beeldscherm gebruikt voor 3 functionaliteiten. Daarnaast kunnen wij onze beeldschermen laten werken op Windows XP indien gewenst, maar als de schipper overstapt naar een nieuwer systeem, is het scherm daar ook klaar voor,” wat volgens Petra een unieke eigenschap van de beeldschermen van Nirolo is.

Maar de innovatie houdt hier nog niet op. Enkele jaren geleden heeft Nirolo een eigen dimfunctie ontwikkeld. “We hebben een dimfunctie gemaakt op printplaatniveau. Dat hebben we helemaal uitgetest en daarna naar de fabrikant gestuurd. Zij hebben dit weer verder uitgewerkt, totdat we samen tot een product kwamen waar we tevreden mee zijn voor onze klanten. We doen het voorwerk voor Research en Development vaak in Nederland, samen met (bevriende) technici. Dat wordt dan bij de fabrikant in Taiwan geproduceerd en uitvoerig getest. Zo hebben we o.a. een dimfunctie ontwikkeld die bij meerdere schermen, tegelijkertijd op hetzelfde niveau dimt.” Voor dit soort innovaties en samenwerkingen met de fabrikant, is het natuurlijk handig dat dezelfde taal gesproken wordt. Petra spreekt Chinees en nodigt de techneuten uit Taiwan graag uit als ze in de buurt zijn voor bijvoorbeeld een beurs. “Zo zorgen we ervoor dat de wensen van de klant duidelijk bij de fabrikant worden uitgelegd. Daarnaast is het voor de technici goed om te zien hoe de beeldschermen gebruikt worden, zodat ze een specifiekere kijk krijgen op de wensen en hoe ze dat kunnen uitvoeren. Maatwerk is voor ons en onze klanten ”

Hoe gaat het nu?

“Behalve dat we allemaal voorzichtig moeten zijn en ons aan de gestelde maatregelen moeten houden, merken we dat projecten wat vertraagd zijn. Er wordt later bij ons besteld. Het lijkt alsof alles zo ver mogelijk uitgesteld wordt, totdat de klanten in paniek taken en het er zo snel mogelijk moet zijn. We hebben nu een grotere voorraad aangelegd aan beeldschermen, zodat we kunnen anticiperen op de ‘hollen of stilstaan’ mentaliteit. Gelukkig zien we nog steeds omzetstijging, ook al lijkt het nu weer wat rustiger te worden. Aan de andere kant weten we ook al van een groot gedeelte wat de komende maanden gaat komen, onze portefeuille is nog redelijk gevuld.”

Petra vult aan: “Verder hebben we niet veel veranderd. We blijven ontzettend op de dienstgerichtheid letten, vooral nu potentiële klanten sneller een ‘goedkoop’ scherm kopen bij een concurrent. We merken daarbij wel dat goedkoop vaak duurkoop is en dat niet veel later alsnog een scherm bij ons wordt gekocht. Heel veel schermen zijn namelijk niet gemaakt voor de vibraties van een schip, het 24/7 aanstaan en kunnen ze lang niet zo goed dimmen. Onze schermen zijn dat gelukkig wel en daardoor merken we ook dat we een heel loyaal klantenbestand hebben.”