Alewijnse levert met succes nieuwe multifuntionele consoles aan boord van M-fregat Bartomoleu Dia op

7 april 2021

Alewijnse heeft met succes nieuwe multifunctionele consoles (MFC’s) opgeleverd aan boord van het M-fregat Bartolomeu Dias (F333), in opdracht van het Nederlandse Ministerie van Defensie. In de zomer van 2021 staat de oplevering van nieuwe bedieningsconsoles voor zusterschip Francisco de Almeida (F334) gepland. Bartolomeu Dias (F333) en Francisco de Almeida (F334) zijn van oorsprong Nederlandse M-fregatten die in 2006 zijn verkocht aan de Portugese Marine. De schepen, voorheen respectievelijk Van Nes en Van Galen geheten, worden momenteel in Den Helder gemoderniseerd door de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en de Directie Maritieme Instandhouding (DMI) van het Commando Zee Strijd Krachten (CZSK). Daarbij is systeem integrator Alewijnse ingeschakeld voor het ontwerpen, bouwen, monteren en inbedrijfstellen van de multifunctionele consoles, de auxiliary control units van de commandocentrale (CoCe) en een compleet nieuwe Radio Room Console (RRC).

Operationele hart van het schip

“De multifunctionele consoles (MFC’s) vervangen de General Operating Stations (GOS) in de commandocentrale (CoCe), het operationele hart van de schepen, legt Alewijnse projectleider Perry Eikelenboom uit. “Daar wordt alle sensordata gepresenteerd en geanalyseerd, en kan vervolgens worden besloten om over te gaan tot wapeninzet. De nieuwe MFC’s zijn veelzijdiger en gebruiksvriendelijker dan de oude GOS, waardoor de effectiviteit van de operators sterk wordt vergroot. Met oog op redundantie wordt het basisontwerp van de MFC’s zoveel mogelijk gelijk gehouden, zodat een operator eenvoudig van console kan wisselen in het geval van een defect.” Vóór de officiële overdracht van de bedieningspanelen voerde Alewijnse diverse controles uit, zoals een intensieve simulatie voor schok- en hittebestendigheid en diverse afnametesten. Deze werkzaamheden vonden plaats op de werf van de Koninklijke Marine in Den Helder, waar Alewijnse zorgde voor plaatsing, inbedrijfstelling en afnametesten in de haven. De consoles zelf worden gebouwd op eigen Alewijnse productielocaties in Nederland. Perry Eikelenboom: “Hierdoor kunnen we veel voordelen bieden op het gebied van flexibiliteit, korte logistieke lijnen en concurrerende prijzen. Daarnaast gebruiken we de beste componenten en behuizingen van West-Europese leveranciers, waardoor we verzekerd zijn van hoogwaardige eindproducten en een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de projecten.”

Succesvolle samenwerking

“We zijn blij dat we de opdracht voor het eerste M-fregat naar tevredenheid van de klant hebben afgerond,” zegt Perry Eikelenboom over het resultaat. “De succesvolle oplevering bevestigt onze jarenlange samenwerking met DMO, DMI en de Koninklijke Marine op het gebied van uiterst complexe projecten voor defensie en veiligheid. We kijken ernaar uit om eenzelfde prestatie voor het tweede schip neer te zetten.” KLTZ (TD) Schoonhoff, de betrokken projectleider bij DMO, omschrijft de samenwerking met Alewijnse als professioneel en betrouwbaar. De keuze voor de elektrische consoles van de twee Portugese M-fregatten viel op Alewijnse vanwege de eerdere succesvolle oplevering van de consoles voor de commandocentrale aan boord van de vier Nederlandse en Belgische M-fregatten tussen 2010 en 2014. Daarnaast werken Alewijnse en de Koninklijke Marine al jarenlang samen op Nederlandse marineschepen, zoals op ondersteuningsvaartuig Zr. Ms. Pelikaan (A804), Joint Support Ship (JSS) Zr. Ms. Karel Doorman, de vier Holland-Klasse Oceangoing Patrol Vessels en de amfibische transportschepen Zr. Ms. Johan de Witt en Zr. Ms. Rotterdam. Sinds 2016 beschikt Alewijnse over een eigen service hub in Den Helder voor snelle en efficiënte elektrische onderhoudswerkzaamheden aan boord van schepen die zijn aangemeerd op de werf van de Koninklijke Marine.

Verlenging levensduur

Bartolomeu Dias (F333) en Francisco de Almeida (F334) vierden in 2019 hun vijfentwintigste verjaardag en renovatiewerkzaamheden zijn noodzakelijk om de schepen tot in de jaren dertig in de vaart te houden. De Portugese zeemacht heeft het groot onderhoud van de twee fregatten in Den Helder ondergebracht, omdat beide schepen in Nederland zijn gebouwd en alle noodzakelijke expertise en faciliteiten voor een dergelijk complex project direct beschikbaar zijn op de werf van de Koninklijke Marine in Den Helder.