Foto Press (1)

Alewijnse navigeert naar autonoom varen met F . A . S . T . project

11 februari 2025

Autonoom varen heeft de toekomst. Het is efficiënter, duurzamer, veiliger en helpt het tekort aan bemanning verminderen. Alewijnse is daarom trots om deel te nemen aan het project Fieldlab Autonomous Sailing Technology (F.A.S.T.). Dit unieke initiatief, waarbij de patrouilleboot Stan Patrol 900 een centrale rol speelt, vormt de basis voor baanbrekende ontwikkelingen in autonome scheepstechnologie.

 
Een scharniermoment in de maritieme wereld


De maritieme wereld bereidt zich voor op een scharnierpunt in haar geschiedenis: de komst van onbemande, autonoom varende schepen. Er ontstaan gouden ecosystemen tussen overheid, kennisinstellingen en bedrijven voor onderzoek en ontwikkeling. Tegelijkertijd werken klassebureaus en de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) aan het aanpassen van regelgeving om autonoom varen wereldwijd mogelijk te maken.


 
Springplank naar grootschalige autonome scheepvaart


In het F.A.S.T.-project werkt Alewijnse als elektrische systeemintegrator mee in een samenwerkingsverband tussen Damen Naval, Provincie Zeeland, Gemeente Vlissingen, HZ University of Applied Sciences, TU Delft en andere bedrijven om de fundering te leggen voor autonoom varen met een op afstand bestuurbaar vaartuig in de proeftuin van de haven van Vlissingen. Het project is nog maar het begin van veel grotere ontwikkelingen voor technologieën op grote schepen.


 
Ogen en oren van de stuurman


Hoofdrolspeler Damen Stan Patrol 900 is een polycat uit 1990 met een lengte van 8,6 meter, en respectabele maximumsnelheid van 40 km/u. Het testschip ondergaat een metamorfose, waarbij twee dieselmotoren plaats maken voor net iets krachtigere elektromotoren. Daarnaast wordt het schip uitgerust met camera’s, sensoren, radar, Lidar, gps-apparatuur, en meetinstrumenten voor wind en snelheid. Deze innovaties vervangen de traditionele ogen en de oren van de stuurman.


 
Testen, leren en innoveren


“Het is ideaal om een bestaand schip als testmodel gebruiken,” zegt Eef Uittenbogaard, projectmanager bij Alewijnse. “Net zoals bij de eerste op afstand bestuurbare auto’s, die ook vaak zijn ontwikkeld met bestaande auto’s, kun je met dit prototype schip volop experimenteren en ontdekken welke toepassingen voor autonoom varen in de praktijk het beste werken.”


  
Co-creater


“Als co-creator werkt Alewijnse graag mee bij het realiseren van de elektrische scope van het project. Vanuit onze expertise en ervaring van 135 jaar kunnen we meedenken met Damen en het hele totaalplaatje bieden van engineering, panelenbouw tot de efficiënte plaatsing van elektrische componenten voor de voortstuwing en elektrische energievoorziening.”
 


Duurzaamheid als drijvende kracht


Alewijnse is een toekomstgericht bedrijf en neemt zijn partners graag mee op sleeptouw bij het ontwikkelen van nieuwe duurzame technologieën. Naast het F.A.S.T.-project werkt de systeemintegrator aan technologieën zoals elektrische en hybride voortstuwing voor superjachten, marineschepen, en bagger- en offshore schepen. Ook alternatieve brandstoffen voor de voortstuwing staan centraal in de duurzaamheidsdoelen, zoals waterstof bij de Hydrocat-schepen van Windcat; methanol op onderzoeksschepen van Fugro en de sleepboot Methatug van de Port of Antwerp-Bruges; en LNG op de sleephopperzuiger Samuel de Champlain,


 
Een blik op de toekomst


Wat maakt dit F.A.S.T.-project zo bijzonder? Eef: “Het is de combinatie van innovatie, nauwe samenwerking met de klant, en de snelheid waarmee we schakelen. Dit is echt een ‘fast’ project. Als bedrijf dragen we bij aan vooruitstrevende, snelle ontwikkelingen die niet alleen de maritieme industrie, maar ook de wereld ten goede komen.”