Alewijnse speelt belangrijke rol bij methanol conversie van Fugro Pioneer
Een schip op methanol laten varen om emissievrije onderzoeken op zee uit te voeren. Die droom maakt geo-data specialist Fugro waar met de Fugro Pioneer, het eerste onderzoeksschip van Fugro dat wordt omgebouwd naar een voortstuwing met groene methanol. Systeemintegrator Alewijnse speelt een cruciale rol bij de elektrotechniek en automatisering die nodig zijn voor een van de eerste methanolconversieprojecten ter wereld.
De ombouw van het geofysische schip Fugro Pioneer is het resultaat van het door Fugro geleide consortium MENENS (methanol als energiestap naar emissievrije Nederlandse scheepvaart) met een subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) dat de route naar uitstootvrije scheepvaart wil versnellen door de ontwikkeling van adaptieve systeemoplossingen op basis van methanol.
Groene methanol maakt een grote CO2 -reductie mogelijk en wordt in de internationale maritieme sector gezien als één van de meest haalbare alternatieve brandstoffen voor grootschalige introductie op de korte tot middellange termijn.
Voorbereidingen
De eerste fase van de bijzondere conversie van de Fugro Pioneer is inmiddels afgerond op de werf van Niestern Sander in Delfzijl. Daarbij zijn voorbereidende werkzaamheden getroffen voor de vervanging van twee van de vier originele motoren door methanolmotoren. Twee motoren blijven voorlopig nog op diesel draaien zodat Fugro ook diensten kan aanbieden in regio’s waar groene methanol nog niet beschikbaar is. De levering en installatie van de methanolmotoren is gepland voor de vierde helft van 2024.
Enorme verandering in elektrische systemen
“Een schip ombouwen naar een methanol aansturing vraagt een enorme verandering in de elektrische systemen,” vertelt Alewijnse account manager Jim Stolk over de belangrijke rol die Alewijnse speelt op de Fugro Pioneer. “Om die reden leveren en plaatsen we een nieuw alarm monitoring en controle systeem (AMCS) en maken we aanpassingen aan de systemen voor power management, brandbeveiliging en camerabewaking (CCTV). Een belangrijk deel van het werk is ook de elektrische installatie van het nieuwe methanol bunkerstation, zoals de plaatsing van de armaturen en schakelaars.”
Methanol als veilige brandstof
“Niet alleen duurzaamheid speelt een belangrijke rol bij dit project, maar ook veiligheid,” legt Jim verder uit. “Methanol is een ideale brandstof ten opzichte van reguliere brandstoffen omdat de uitstoot van fijnstof, zwavel en NOx significant tot wel 90% lager is. Dit komt doordat methanol vollediger verbrandt dan bijvoorbeeld gasolie. Een nadeel is echter dat zowel de vloeistof als de damp licht ontvlambaar zijn. Om die reden gebruiken we speciale plc’s die de veiligheid en het brandgevaar tijdens het verbrandingsproces optimaal bewaken. Daarbij maken we gebruik van onze uitgebreide ervaring met veiligheids plc’s, die we regelmatig bij industriële projecten toepassen.”
Ervaring met alternatieve brandstoffen
Ook met het ombouwen van schepen die gebruik maken van andere brandstoffen heeft Alewijnse veel ervaring, zoals op de Samuel de Champlain, het eerste baggerschip in Europa dat is omgebouwd naar een dual-fuel applicatie waarbij de scheepsmotor draait op zowel marine gas oil (MGO) als liquid natural gas (LNG),” vertelt Alewijnse refit manager Ben Bonte. “Een ander voorbeeld zijn de crew transfer vessels Hydrocat 48 en 55,” vult Alewijnse project manager Bertran Smit aan. “Die specifieke schepen in de Windcat-serie draaien op zowel diesel als waterstof.”
Switch
Over het verloop van het project voor de Fugro Pioneer vertelt Ben Bonte: “Alles op het schip is voorbereid voor het plaatsen van de nieuwe methanol motoren. Deze werkzaamheden hebben we op een efficiënte manier uitgevoerd, tegelijkertijd met de vijfjaarlijkse onderhoudsinspectie.
De voorbereidingen voor het plaatsen van het AMCS zijn inmiddels al in volle gang. Als ons engineeringsteam klaar is met het ontwerp, kunnen we mogelijk al in de komende maanden het systeem tijdens de vaart installeren. De daadwerkelijke switch naar het nieuwe AMCS en de plaatsing van de nieuwe methanol motoren zijn gepland voor het vierde kwartaal van dit jaar.”
Visie voor een schone toekomst
Alewijnse en Fugro werken al jarenlang samen aan duurzame projecten en delen dezelfde visie voor een toekomst met schone energie. Jim Stolk: “Wij streven naar duurzame relaties gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Dit nieuwe project bouwt voort op onze succesvolle samenwerking met Fugro. We kijken optimistisch naar de toekomst en hopen met onze expertise bij te dragen aan hun activiteiten die de energietransitie faciliteren.”
Remko Kloos, Global Director Fleet Services van Fugro zegt: “Dit is een belangrijke en concrete stap van Fugro op weg naar onze ambitie van klimaatneutraliteit in 2035. De Fugro Pioneer zal op de duurzame brandstof methanol gaan varen en worden voorzien van innovatieve scheepsautomatisering om onze geotechnische werkzaamheden veilig en efficiënt wereldwijd uit te voeren.”
Windenergie
Fugro Pioneer is een specialistisch survey en research vessel, gebouwd voor het verzamelen van geo-data over de zeebodem, in voorbereiding op de bouw van windmolenparken op zee. Na de plaatsing van de nieuwe methanol motoren zal het schip worden ingezet op projecten in Europese wateren.