Systeemintegrator Alewijnse heeft de omvangrijke elektrische installatie en automatisering op de nieuwe dieselelektrische sleephopperzuiger Krakesandt met succes afgerond. Het innovatieve schip is een van de weinige dieselelektrische sleephopperzuigers puur gericht op zand- en grindwinning op zee.
De Krakesandt is na zusterschip Anchorage het tweede geavanceerde baggerproject voor Thecla Bodewes Shipyards, in opdracht van bouwmaterialenleverancier De Hoop Terneuzen. Alewijnse was verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw, installatie en inbedrijfstelling van de schakelborden, consoles en bijbehorende alarm, monitoring en controle systemen. Ook het ontwerp, de engineering, levering en inbedrijfstelling van de baggerautomatisering behoorde tot de werkzaamheden, inclusief de visualisatie, monitoring en procescontrole.
Innovatieve sleephopperzuigers
De Krakesandt, vernoemd naar een zandplaat uit de 14e eeuw voor de kust van Cadzand, is volledig in Nederland gebouwd. Het schip heeft een lengte van 105,90 meter, is 15,85 meter breed en heeft een diepgang van 6,94 meter. Het energie-efficiënte schip is ontworpen voor het baggeren van zand en grind aggregaten op de zeebodem en beschikt over een enkele zuigarm en een opslagcapaciteit van 3000 m3. Naast het slimme powermanagement, zorgt het gebruik van de elektrische voortstuwing voor een verhoging van het schroefrendement tijdens baggeren, varen en manoeuvreren. Dat optimaliseert het energie- en brandstofverbruik en vermindert de emissies.
Baanbrekend baggersysteem
Voor de besturing en bewaking van het baggerproces ontwikkelde Barkmeijer Shipyards, onderdeel van Thecla Bodewes, in samenwerking met Alewijnse een intelligent en geïntegreerd bus gestuurd systeem. Naast hoge baggerprestaties, zorgt dit systeem er ook voor dat slechts zeven of acht bemanningsleden nodig zijn om het schip te varen, te laden en lossen en te onderhouden. Dit baanbrekende systeem wordt momenteel via Alewijnse ter beschikking gesteld aan andere klanten. Elders aan boord zorgen de dieselelektrische installaties, geleverd door D&A Electric, voor een aanzienlijke vermindering van het energieverbruik en de uitstoot.
Geïntegreerde automatisering
Verder integreerde Alewijnse diverse geavanceerde automatiseringssystemen aan boord, zoals een alarm- en monitoringsysteem (AMS) voor branddeurbeveiliging en tank alarmering, een bridge operating systeem (BOS) voor het beheer en de monitoring van verlichtingssystemen, een dredge control systeem (DCS) voor de controle en signalering van de op afstand bediende baggerkleppen, positie-indicatie en controle van de deining compensator, overloop, pompen, hopperbeladingssysteem en hydraulische installatie en ship system control (SSC) voor de controle en signalering van de trimkleppen.
Ook installeerde Alewijnse een draught and loading system (ADLS), voor het meten van de diepgang, het berekenen van de belading en het berekenen van de trim en slagzij. Het Alewijnse suction tube systeem (ASTS) is een soft- en hardware systeem voor het meten, calculeren, visualiseren en monitoren van de van de zuigbuispositie onder water.
Succesvolle samenwerking
Alewijnse en Thecla Bodewes werken al meer dan veertig jaar met succes samen. Eerdere projecten met Thecla Bodewes Shipyards en haar dochter Barkmeijer waren de gezamenlijke oplevering van de Duitse waddenferry Adler Rüm Hart, de sleephopperzuigers UKD Orca (2010), Charlock (2016) en drie pilot station vessels voor het Nederlands Loodswezen: Polaris, Pollux en Procyon (2012-2014). Ook voor de twee nieuwe sleephopperzuigers was Alewijnse weer gecontracteerd, vanwege de uitgebreide kennis en ervaring, in combinatie met de langdurige en goede samenwerkingsrelatie.
Bertran Smit, project manager bij Alewijnse over het succes op de Krakesandt: “Het tweede project versterkt opnieuw de goede relatie tussen Alewijnse en Thecla Bodewes. Het was een plezier om onze brede expertise op het gebied van elektrotechniek en automatisering in te zetten en ook de tweede geavanceerde sleephopperzuiger samen succesvol op te leveren.”
Emiel Mocking, Manager Nieuwbouw bij Thecla Bodewes Shipyards over de samenwerking met Alewijnse: “De Krakesandt is een prachtig en innovatief project geworden en de tweede hopperzuiger die succesvol en op tijd is opgeleverd in een periode waarin de globale supply chain met heel wat uitdagingen te maken heeft. Hiermee is door alle betrokken partijen een bijzondere prestatie neergezet. Wij danken Alewijnse en alle betrokken partners voor haar bijdrage in deze projecten”.