Ampere Worlds First Fully Electric Ferry

Ampere - 's werelds eerste elektrische veerboot - viert zijn 10-jarig succes

18 februari 2025

De allereerste volledig elektrische veerboot ter wereld, de MF Ampere, heeft inmiddels een verbazingwekkende afstand afgelegd op uitsluitend accu's, die gelijk is aan 17 keer rond de evenaar varen, waarmee zijn reputatie als pionier op het gebied van duurzaam zeevervoer is bewezen. Na 10 jaar varen blijft de Ampere het transformerende potentieel van elektrische technologie demonstreren. Veel mensen zagen het project in 2015 gedoemd te mislukken, maar desondanks heeft het schip met succes een concept gedemonstreerd dat nu in honderden veerboten over de hele wereld wordt toegepast.

Gedurfde beslissing resulteert in grensverleggende vooruitgang

Noorwegen heeft een onbetwiste reputatie als innovatieve leider in groene scheepvaart opgebouwd dankzij de elektrificatie van de veerbootvloot van noord naar zuid. Het begon allemaal met de Ampere en een moedige beslissing van de Norwegian Public Roads Administration om duurzame technologie aan boord van het nieuwe schip te eisen. Ferry Operator Norled onderzocht elektrische alternatieven en won samen met Fjellstrand Shipyard in Noorwegen de aanbesteding met een geavanceerd ontwerp en een uitstekende kennis van zaken. 

“Toen de scheepswerf Fjellstrand in 2010 voor het eerst naar elektrische veerboten begon te kijken, wisten we dat een volledig elektrische veerboot op deze route een behoorlijke uitdaging zou worden vanwege de afstand en het benodigde vermogen. Maar toen de aanbesteding uitkwam en Norled begon te onderzoeken of deze veerboot volledig elektrisch kon worden gemaakt, hebben we het idee opnieuw bekeken en oplossingen gevonden waarvan we dachten dat ze konden werken. Door gebruik te maken van bestaande, bewezen scheepsontwerpen van eerdere projecten en onze expertise op het gebied van lichtgewicht en geoptimaliseerde energieontwerpen zijn we erin geslaagd om een schip te creëren dat niet alleen efficiënt is, maar ook volledig op de toekomst van duurzaam vervoer is afgestemd.”

“We stonden voor een aantal uitdagingen omdat niemand dit eerder had gedaan. We hadden geen idee van de werkelijke levensduur van de accu's en we beschikten niet over de benodigde regels en voorschriften. Maar door nauw samen te werken met Siemens als integrator, batterijleverancier Corvus Energy, scheepseigenaar Norled, de Noorse maritieme autoriteiten en DNV, zijn we erin geslaagd om dit tot een succes te maken.

- Edmund Tolo, R&D Manager en Sales Manager, Fjellstrand Shipyard

Voor rederij Norled was MF Ampere de start van een milieuvriendelijke bedrijfsvoering. “De ervaring met MF Ampere laat zien dat het de moeite waard is om te investeren in elektrisch varen op veerboten. Dit is zowel goed voor het milieu als voor de maatschappij omdat er nieuwe banen in de maritieme sector worden gecreëerd en omdat elektrisch varen op de lange termijn goedkoper is dan op diesel” zegt Heidi Wolden, CEO van Norled. “Van de Ampere, die goed was voor 4% van onze vloot met nuluitstoot, is nu bijna 50% van onze vloot uitgerust met een lage tot nuluitstoot. En we blijven eraan werken om meer schepen met een lage of nuluitstoot te krijgen”.

Aanzienlijke emissies en kostenbesparingen

Het elektrische aandrijfsysteem van Ampere, dat op de route Lavik-Oppedal werd geïntroduceerd, heeft uitzonderlijke resultaten opgeleverd en de milieu-impact van veerbootreizen drastisch verminderd. De CO2-uitstoot is jaarlijks met 5.700 ton verminderd, wat een belangrijke stap betekent in het koolstofvrij maken van de transportsector.

Vergeleken met een traditionele veerboot, die op fossiele brandstoffen vaart, zijn de kosten per overtocht met maar liefst 85 tot 90% gedaald, wat een totale besparing oplevert van bijna 15 miljoen USD. Door het gebruik van elektrische energie zijn de kosten per overtocht vergelijkbaar met de kosten van een koek en een kopje koffie. 

“Sinds 2015 stak de Ampere de Sognefjord al meer dan 124.000 keer over en bewees dat elektrische schepen zowel zuinig als duurzaam zijn” zegt Fredrik Witte, CEO van Corvus Energy. “De aangetoonde kosten- en emissiebesparingen hebben de weg vrijgemaakt voor de elektrificatie van nog eens 80-90 veerboten in Noorwegen. Het heeft ook de technologische ontwikkeling versneld, waardoor lichtgewicht en energiedichtere systemen mogelijk zijn. Ter vergelijking: de MF Ampere heeft 1 MWh van onze eerste generatie batterijen geïnstalleerd, maar ons grootste batterij systeem tot nu toe, de Incat-veerboot in Zuid-Amerika, zal bijna 42 MWh van onze lichtgewicht Dolphin-batterijen aan boord hebben. Maar zonder de MF Ampere als ons pilotproject, zouden we niet zijn waar we nu zijn in maritieme elektrificatie."