Baanhoekbrug hersteld
Het schoolvoorbeeld van een groter probleem - Eerder kon je op de website van NMT lezen over de Baanhoekbrug. Nadat in februari duidelijk werd dat de brug een aantal maanden niet gebruikt zou kunnen worden, is NMT met deze kwestie aan de slag gegaan. Op deze manier werd de schade en stremming voor de hoge scheepvaart beperkt. Na een lange periode van beperkte bedienbaarheid is vanaf maandag 27 mei 2024 de Baanhoekbrug weer volledig beschikbaar voor de hoge scheepvaart. In dit artikel lees je een korte samenvatting van de hele gebeurtenis en wat dit betekent voor de toekomst.
De rol van NMT
Het niet kunnen openen van de Baanhoekbrug veroorzaakte grote problemen voor de maritieme maakindustrie. De schade zou al snel tientallen miljoenen euro’s bedragen. Zodra de sluiting bekend werd, heeft NMT gezorgd dat de omvang van het probleem duidelijk werd bij de beheerder van de brug. ProRail, in dit geval. ProRail heeft daarop snel gehandeld. Er is een team samengesteld dat gezorgd heeft voor een mogelijkheid om de brug ‘handmatig’ te openen.
Hierdoor is het die periode mogelijk geweest een beperkt aantal openingen te realiseren, afgestemd op de behoefte van de bedrijven in de omgeving. De gedane schade is op deze manier zo veel mogelijk beperkt. ''De inzet en flexibiliteit van ProRail en andere partijen hebben ervoor gezorgd dat de schade beperkt is gebleven en dat wordt zeer gewaardeerd. Toch is het feit dat het zó mis kon gaan én de onbekendheid van de belangen op en langs de vaarwegen zorgelijk,'' aldus Erik Peters, Sector Manager bij NMT.
Erik gaat verder: ‘’We zijn ontzettend blij dat het contact met ProRail zo vlot en positief ontwikkeld is. We hebben ook afspraken kunnen maken voor de toekomst om samen de negatieve impact voor de maritieme maakindustrie zo klein mogelijk te houden, en het liefst natuurlijk te voorkomen, bij dit soort projecten.’’
Op tijd rekening houden met elkaar
Nederland kent een zeer groot aantal bruggen en sluizen. Veel van die kunstwerken zijn aan het einde van hun levensduur en de staat van onderhoud laat in veel gevallen te wensen over. Het risico op uitval wordt steeds groter. En daarmee is de kans dat de maritieme maakindustrie hinder en schade ondervindt groot.
Het is belangrijk dat beheerders van de infrastructuur bij het plannen van het onderhoud en de vervanging op voorhand meer rekening houden met de belangen van de industrie op en rond onze vaarwegen. Dat heeft NMT ook geschreven in een brief aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. En op verzoek van de vaste kamer commissie Infrastructuur en Waterstaat zal daarop een antwoord komen van de minister.
Zonder de maritieme maakindustrie kan de grootste binnenvaartvloot van Europa niet blijven varen, terwijl dat nu juist een positieve bijdrage levert aan de klimaatdoelen. Vervoer over water is veel minder milieubelastend dan vervoer over de weg. De maritieme maakindustrie is daarmee niet alleen van essentieel belang voor de economie maar draagt in belangrijke mate bij aan de energietransitie.
NMT blijft zich inzetten om de belangen van de maritieme maakindustrie met de beheerders van de infrastructuur bespreken. Inmiddels zijn we geregeld in overleg met Rijkswaterstaat om de belangen rondom concrete projecten zo’n twee jaar vooruit te bespreken.