Benjamin Grefkens (1)

Benjamin Grefkens ziet kansen en bedreigingen in verduurzamingstrend

27 juni 2023

De Canopée ligt aan de kade van de in Hardinxveld-Giessendam gevestigde scheepswerf. Stralend wit, rank en robuust. En straks een nog opvallender en hightech verschijning als de zeilen erop worden geïnstalleerd. Het schip gaat de Ariane 6 vervoeren, een draagraket van de zesde generatie uit het Arianeprogramma. Eind 2022 werd de Canopée opgeleverd, nu is ze voor een kort bezoek terug aan de werf. “De Canopée is één van de projecten die toch wel het meest in de aandacht is geweest in 2022”, geeft Benjamin Grefkens aan, CEO van Neptune. Met ferme pas toont hij tijdens een rondleiding alle hoeken van de scheepswerf. Een enorm terrein met historie en track record, waar verrassend veelzijdige activiteiten worden uitgevoerd. Naast business uit scheepsbouw-, scheepsreparatie-, conversie- en (de)mobilisatieprojecten, komt een groot deel van de omzet van Neptune uit de verhuur van schepen, pontons – aangepast naar de wensen van de klant - en uit overige maritieme equipment.

De Neptune scheepswerven, verder gevestigd in Aalst en Groningen, werden allereerst ingezet voor de bouw en reparatie van de eigen verhuurvloot. Inmiddels wordt er ook al jarenlang gebouwd voor derden. Neptune Shipyards begon haar activiteiten in Aalst in 1972 met de bouw van luxe polyester jachten en nog steeds vindt er jachtbouw plaats onder de naam Elling. “Tegenwoordig bouwen we vooral werkschepen en ander klein werkmaterieel voor werkzaamheden op het water zoals EuroCarriers, sleepboten, pontons en kleiner baggermaterieel. Alles wat we bouwen is zeegaand. We hebben een zeer diverse klantenkring. Dat vraagt een flinke flexibiliteit en innovatief vermogen van de organisatie.”

Duurzaamheid

Neptune Shipyards is een tweede generatie familiebedrijf. “Onze diversiteit in activiteiten, en dan met name onze verhuuractiviteiten naast de andere scheepsbouw- en reparatiewerkzaamheden, maakt ons een stabiel, toekomstbestendig bedrijf. We zijn in staat al jaren aaneengesloten winstgevend te draaien”, zo geeft Benjamin aan. Het feit dat Neptune beschikt over een aanzienlijke eigen vloot, opent deuren bij banken. Toch gaat een groot deel van zijn tijd op aan financieringen. “We hebben contact met alle banken. Scheepsfinanciering maar ook financiering voor andere bedrijfsactiviteiten verkrijgen, is moeilijk. Onze industrie wordt door menig politicus niet als duurzaam en innovatief gezien. Niets is minder waar. Er wordt bijna geen schip meer opgeleverd dat niet een duurzame component heeft.”

Dit is het eerste deel van een artikel dat begin juni is verschenen in de Sectorjaarspecial van het NMT Magazine; een magazine & sectorjaarverslag in één. Verder lezen? Klik hier!