Corvus Energy levert batterijpakket voor het eerste volledige elektrische offshore-schip ter wereld
Corvus Energy, de toonaangevende leverancier van emissievrije oplossingen voor de offshore- en scheepvaartindustrie, kondigt met trots aan dat het een megagroot accusysteem gaat leveren voor het eerste volledig elektrische offshore-schip dat ooit is gebouwd.
Het schip is een elektrisch Commissioning Service Operation Vessel (eCSOV) dat wordt gebouwd op de scheepswerf van Armon in Spanje voor de Britse rederij Bibby Marine Limited.
‘s Werelds eerste volledig elektrische OSV
Corvus Energy levert een bijna 25MWh Blue Whale Battery Energy Storage System (BESS) voor het schip. Dit is het grootste LFP-accusysteem dat ooit aan een maritiem project wordt geleverd.
“Een volledig elektrisch aangedreven OSV is iets waar de industrie al lang naar toe werkt en is een belangrijke mijlpaal in de offshore vaart” zegt Pål Ove Husoy, VP Sales bij Corvus Energy. Hij vervolgt: “Deze eCSOV zal het eerste offshore vaartuig zijn dat een volledige dag op elektriciteit kan varen en zal een nieuwe standaard zetten voor toekomstige offshore vaartuigen. Het unieke systeemontwerp met zowel accuvermogen als dual-fuel methanolmotoren zal de koolstofuitstoot aanzienlijk verminderen en de energie-efficiëntie verhogen, terwijl het tegelijkertijd de betrouwbaarheid en de prestaties biedt die voor veeleisende offshore wind- en hernieuwbare activiteiten nodig zijn.”
Uniek en geoptimaliseerd stroomverdelingssysteem
Corvus Energy heeft nauw met de scheepseigenaar, de ontwerper en de integrator samengewerkt om het systeemontwerp te dimensioneren en te optimaliseren. In tegenstelling tot conventionele hybridesystemen zal het schip het grote accupakket als primaire energiebron gaan gebruiken. Hierbij draaien de motoren alleen voor het opladen met een constante, geoptimaliseerde belasting, wat de efficiëntie maximaliseert, de levensduur van de accu's verlengt en de uitstoot aanzienlijk vermindert. De innovatieve DC-netarchitectuur verbetert de algehele systeemprestaties nog verder door energieverliezen te minimaliseren en een naadloze energiedistributie te garanderen. Bovendien maakt de offshore laadmogelijkheid het mogelijk om gelijktijdig de accu op te laden met behoud van DP voor stationair gebruik, een primeur in de SOV-markt.
Project belooft de weg naar netto-nul te versnellen
Gavin Forward, New Build Director bij Bibby Marine: “Wij zijn verheugd om met Corvus samen te werken aan dit baanbrekende elektrische Commissioning Service Operation Vessel (eCSOV) project, dat een nieuwe standaard zet voor duurzame offshore operaties en de toekomst van nul-emissie vaartuigtechnologie dichterbij brengt”. Hij vervolgt: “Bibby Marine heeft Corvus Energy geselecteerd voor haar bewezen staat van dienst in het opleveren van complexe scheepsprojecten” en hij voegt eraan toe: “Er is gekozen voor de LFP-batterijchemie omdat deze past bij het operationele profiel van onze eSOV en omdat deze een verbeterde veiligheid, levensduur en betrouwbaarheid biedt voor een project dat de weg naar netto nul voor de maritieme sector belooft te versnellen.”
De levering van de uitrusting aan de scheepswerf staat gepland voor 2026 en het schip moet in 2027 in gebruik worden genomen ter ondersteuning van de inbedrijfstelling en exploitatie van windmolenparken.