Een nieuwe ster aan het firmament: kiellegging YN 20750 Project Orion

26 september 2022

  • 50 meter aluminium FDHF met hybride-aandrijving
  • Stille vaareigenschappen
  • Geringe diepgang van 2,15 meter
  • Zes gastensuites
  • Exterieurontwerp van Omega Architects, interieur van Cristiano Gatto
  • Levering in februari 2025
Heesen heeft op 14 september op de werf in Oss de kiellegging gevierd van YN 20750, Project Orion, onder toeziend oog van de ABS-expert. Net als het sterrenbeeld waarnaar ze is vernoemd, is Orion onderscheidend, opzienbarend en een opvallende verschijning, waar ze ook vaart. Project Orion heeft een lengte van 50 meter, een geringe diepgang, en een gesloten volume van minder dan 500 GT. Bovendien wordt ze aangedreven door het Heesen hybridesysteem, dat gasten de ultieme luxe biedt: varen in volkomen stilte. De 50m FHDF serie van Heesen is niet alleen uitermate stil, maar ook extreem zuinig. Bij 12 knopen verbruikt Orion 98 liter per uur exclusief hotel load; bij 10 knopen in hybride-modus daalt het verbruik zelfs tot 45 liter per uur. Voor een jacht van 50 meter met een displacement van 295 ton zijn dit indrukwekkende cijfers. Deze prestaties worden geleverd door twee MTU 12V 2000 M61 (IMO III) motoren, elk met een vermogen van slechts 600 kW. De motoren zijn compacter dan gebruikelijk voor een jacht van deze lengte, wat de opmerkelijke efficiëntie onderstreept van de Fast Displacement Hull Form. Deze romp is ontworpen door Van Oossanen Naval Architects, doorontwikkeld bij Heesen, en perfect gebouwd door de getalenteerde lassers op de werf in Oss. Een lichtgewichtconstructie en nauwgezette gewichtsbeheersing zijn essentieel om deze opzienbarende prestaties te bereiken. Heesen staat bekend om zijn hoogkwalitatieve aluminium jachtbouw. Frank Laupman van Omega Architects tekende een treffend ontwerp voor dit high-tech jacht. Deze serie valt op door de vrijwel verticale boeg en de grote, kamerhoge raampartijen. De Italiaanse ontwerper Cristiano Gatto heeft een uniek eigentijds interieurontwerp afgeleverd, dat optimaal gebruikmaakt van de lichte ruimtes die volop daglicht en weidse uitzichten bieden dankzij de open gangboorden. De indeling is ideaal voor zowel privé- als chartergebruik. Er zijn zes gastensuites, met de eigenaarssuite aan de voorzijde op het hoofddek, een VIP-suite over de volle breedte van het jacht, en op het benedendek twee gastensuites met tweepersoonsbedden en twee suites met dubbele eenpersoonsbedden. Friso Visser, CCO van Heesen: “De kiellegging van een nieuw jacht is altijd een spannend moment, zeker als het een speculatief project betreft. Bij Heesen zijn we pioniers in de bouw van superjachten in kleine series, op basis van beproefde rompontwerpen, aandrijfsystemen en engineering, met gepersonaliseerde interieurs. Door al een jaar of twee voordat de klant zich aanmeldt met de bouw te starten, verkorten we de levertijd en beperken we de ontwerp- en ontwikkelingskosten. Het is een succesformule.” Project Orion is beschikbaar voor de verkoop en gereed voor levering in februari 2025.