Thailand 1

Inzichten in de Thaise Maritieme Industrie: Innovatie en Duurzaamheid in Beweging

13 februari 2025

De Thaise maritieme sector is volop in ontwikkeling en maakt deel uit van de wereldwijde energietransitie in de maritieme industrie. NMT-IRO heeft samen met de Nederlandse ambassade in Thailand workshops georganiseerd over de elektrificatie in de maritieme sector. Van geëlektrificeerde schepen tot kennisontwikkeling en internationale samenwerkingen – Thailand zet serieuze stappen richting een duurzamere maritieme toekomst. Rosanne van Houwelingen (projectmanager Innovatie bij NMT-IRO) was aanwezig bij deze workshops.

Hieronder verkennen we enkele belangrijke inzichten binnen deze dynamische sector, waaronder de energietransitie, kennisontwikkeling, marktontwikkelingen en governance.

Energietransitie
Volledig elektrische en hybride schepen zijn in Thailand niet langer toekomstmuziek. De scheepsbouwindustrie, met bedrijven als Asian Marine Shipyard en Bangkok Dock, investeert actief in de ontwikkeling van emissievrije vaartuigen en integreert duurzame technologieën in nieuwe ontwerpen. Op de rivieren van Bangkok varen al hybride en volledig elektrische vaartuigen, waaronder veerdiensten, toeristenboten en kanaalboten. Naast elektrische schepen worden ook de mogelijkheden van LNG en biobrandstoffen onderzocht. Niet alleen worden alternatieve brandstoffen verkend, maar ook lichtgewicht materialen, zoals polyethyleen plastic, worden toegepast.

Kennisontwikkeling
Thaise onderwijsinstellingen werken samen met de industrie om innovatieve oplossingen te ontwikkelen en studenten op te leiden met de nieuwste technologieën. Ze richten zich onder andere op technologie, businessmodellen en het opschalen van elektrische vaartuigen. In Nederland zijn we begonnen met de verkenning van samenwerkingen tussen Nederlandse universiteiten en de maritieme faculteit van Kasetsart University.

Marktontwikkelingen
Nederlandse maritieme bedrijven zijn actief in Thailand en werken nauw samen met lokale partijen om duurzame oplossingen te realiseren. Bijvoorbeeld in de vorm van elektrische watertaxi’s. Bij de workshops waren onder andere vertegenwoordigers van Flying Fish, Damen en Hydromaster aanwezig. Tijdens het bezoek aan Thailand zijn waardevolle contacten gelegd tussen Nederlandse en Thaise partijen voor verdere marktontwikkeling.

Governance
De bezochte werven houden zich bezig met de internationale klimaatdoelstellingen en volgen de richtlijnen van de International Maritime Organization (IMO) om onder andere de CO₂-uitstoot in de sector te verlagen. Deze richtlijnen vertalen ze door in hun strategie en werfactiviteiten. Vaak werd benadrukt dat de maritieme sector relatief minder aandacht krijgt van de Thaise overheid dan andere transportsectoren, zoals weg-, trein- en luchtvervoer. Het Marine Department in Bangkok heeft dan ook de ambitie uitgesproken om meer te leren over het beleid dat in Nederland is ontwikkeld. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal een mogelijke samenwerking met het Marine Department verkennen.

Conclusie
De Thaise maritieme industrie beweegt zich richting een duurzamere toekomst. Innovatie, kennisontwikkeling en internationale samenwerkingen vormen de basis voor verdere groei in deze sector. Thaise partijen hebben aangegeven graag meer te willen leren over Nederlandse businessmodellen en innovaties. Ze staan open voor samenwerking.

Wil je meer over de workshops of de besproken ontwikkelingen weten? Dan kun je contact opnemen met Rosanne van Houwelingen via houwelingen@maritimetechnology.nl