Mari4_YARD is gestart: Project voor een flexibele en modulaire bouwtechnieken in kleine en middelgrote scheepswerven

17 februari 2021

Mari4_YARD is een door de EU gefinancierd project gericht op de ontwikkeling van user-centric oplossingen voor flexibele en modulaire bouwtechnieken die kleine en middelgrote scheepswerven kunnen helpen competitief te blijven in hun eigen marktsegment. Het project is begonnen in 2020 en loopt tot 2024. De competitieve positie van de Europese scheepsbouw berust op het leveren van complexe, maatwerk schepen met een goede kwaliteit en korte levertijd. Het proces van globalisering van technologie heeft echter de mogelijkheden van de wereldwijde competitie vergroot. Een competitie die in veel gevallen ook nog kan profiteren van lagere arbeidskosten. Om een halt toe te roepen aan die verslechterende competitieve positie, dienen kleine scheepswerven hun productiviteit en capaciteit te vergroten. Hierbij gebruik makend van de recente ontwikkelingen binnen digitale productie mogelijkheden: geavanceerde robots en cobots, machine vision, Internet of Things, flexibele productiesystemen, 3D printen, supply chain integratie over meerdere locaties, ontwikkeling van digitale vaardigheden en strategieën om dit alles in te kunnen zetten. Mari4YARD richt zich op de verbetering van de fabricage processen in de scheepsbouw, in de volgende technische doelstellingen:
  1. Het ontwikkelen van intuïtieve mens-robot samenwerkingsoplossingen, die een symbiotische integratie mogelijk maakt van operator vaardigheden en robot kracht in flexibele en aanpasbare oplossingen in gedeelde werkruimtes;
  2. Het ontwikkelen van draagbare “augmented reality”/”mixed reality” gereedschappen voor gebruik op de werkvloer;
  3. Het ontwikkelen van AI-ondersteunde exoskeletten om vermoeidheid en fysieke belasting te verminderen;
  4. Het introduceren van een portfolio van op de gebruiker gerichte gereedschappen voor het uitvoeren van arbeidsintensieve taken maar met behoud van de industrie-specifieke kennis en kunde van de medewerkers;
  5. Het demonstreren van de Mari4_YARD aanpak in een realistische omgeving, gericht op zowel nieuwbouw als reparatie van schepen in kleine scheepswerven, om aan te tonen dat implementatie in de Europese scheepsbouw haalbaar is.

Meer over Mari4_YARD

Mari4_YARD is gefinancierd door het EU Horizon 2020 research and innovation programma, met grant agreement nº101006798. The project consortium leden zijn: Asociación de investigación metalúrgica del noroeste (AIMEN) (project coordinator), Hamburg University of Technology (TUHH), Canonical Robots S.L. (CANONICAL), Ghenova Ingenieria S.L. (GHENOVA), Gizelis Robotics (GIZELIS), Iuvo srl (IUVO), Laboratory for Manufacturing Systems and Automation – University of Patras (LMS), Transition Technologies PSC spolkaz ograniczona odpowiedzialnoscia (TTPSC), Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores, Tecnologia e Ciência (INESC TEC), Scuola Superiore Sant'Anna (SSSA), BALance Technology Consulting GmbH, Center of Maritime Technologies gGmbH (CMT), Stichting Netherlands Maritime Technology Foundation (NMTF), Deep Blue srl (DBL),  European Federation for Welding, Joining and Cutting (EWF), Foundation WEGEMT - A European Association of Universities in Marine Technology and Related Sciences (WEGEMT), Nodosa S.L. (NODOSA), Shipbuilding industry Split, joint stock company (BIS).