Damen 4 (1)

Michiel de Vliegher, Damen: “Kies voor ieder maritiem project de juiste software”

19 oktober 2023

Al sinds het begin van zijn carrière houdt Michiel de Vlieger zich bezig met data. Het ene moment om schepen duurzamer te maken en het andere moment om scheepsbouw beter te begeleiden. Sinds april dit jaar is hij directeur van Damen Shiprepair Vlissingen. Samen kijken we naar zijn ervaring met digitalisering en hoe hij stappen zet op dit gebied op zijn mooie werf. Ook duiken we in de digitale toekomst. Kan Artificial Intelligence (AI) scheepswerven bijvoorbeeld goed gaan ondersteunen?

Intrinsieke keuze voor de maritieme sector

Als Michiel tijdens zijn bijbanen bij logistieke bedrijven goederen moet leveren op grote schepen van meer dan 200 meter lengte is hij verkocht. Michiel: “Mijn keuze voor de maritieme sector is intrinsiek. Ik begon mijn studie aan de hogere Zeevaartschool omdat ik tijdens mijn jeugd gefascineerd raakte door die prachtige schepen. Vaak is er wel iemand in je directe omgeving die werkt op zo’n schip waardoor je enthousiast raakt. Daarvan is bij mij geen sprake. Ik vond en vind die varende stalen kolossen echt geweldig. Wat een techniek.”

Op zoek naar software voor real-time analyse

Na zijn studie begint Michiel als project engineer bij Vroon in Breskens direct met een interessante opdracht: “We kregen de uitdaging om schepen duurzamer te maken. De financiële situatie van de scheepvaart was in de jaren 2008 en 2009 gewoonweg negatief. Duurzamer varen was een mooie kans om geld te kunnen besparen. In samenwerking met het MARIN, installeerden we extra speedlogs in de huid van een schip om meer informatie te krijgen over de invloed van snelheid en andere parameters op het verbruik. Dat leverde vooral veel informatie op, maar we misten software om real-time analyses naar de brug te kunnen sturen.”

Goede software is kwestie van visie en ‘eerste schaap over de dam’

Investeringen in het ontwikkelen van software zijn vaak prijzig. Michiel: “Als het gaat om de ontwikkeling van software, wordt in de maritieme sector vaak gewacht totdat het eerste schaap over de dam is. Logisch, want het gaat om forse investeringen. Het getuigt van een visie om niet alleen daarop te focussen maar het te zien als middel om naar je doel toe te werken. Een slimme zet was om met een consortium de kosten en zeker ook de kennis te delen en samen de ontwikkeling mogelijk te maken. Het resultaat was een goed systeem dat de kapitein handvatten gaf om het operationeel profiel van het schip beter te leren kennen en daardoor het verbruik terug te kunnen dringen tijdens de vaart.”

Werkwijze aanpassen aan software?

Na enkele carrièrestappen start Michiel in 2015 als projectmanager bij Damen in Vlissingen. Hoe ziet het digitale speelveld er op dat moment uit op de werf? “Ik startte met de ERP software van Baan. Daarna werden andere ERP pakketten geïntroduceerd met een sterker financieel-karakter. Voor wat betreft auditability en financiële ondersteuning werkt het perfect. Maar voor projectmanagers in eerste instantie minder soepel vanwege een aantal extra processtappen.”

Kies de juiste software bij de klus

Digitale tools moeten dus het proces ondersteunen. Hoe pakt Damen in Vlissingen dit nu aan? “Voor de kleinere klussen werken we hier stapsgewijs aan een vernieuwde werkwijze waarin we documenten eenvoudig met elkaar delen via een Sharepoint omgeving. Voor de kleine klussen is dat voldoende. Voor grotere, echt complexe klussen wordt dat een hele uitdaging. Denk daarbij aan o.a. nauwkeurig document control. Dan merk je dat deze werkwijze het proces niet voldoende ondersteunt. Voor deze uitdaging hebben we Shipbuilder Software als handige tool om ons daarbij te ondersteunen.

Dé tool voor complexe projecten: Shipbuilder Software

Shipbuilder Software heeft alle functionaliteiten om grote projecten te begeleiden. Omdat wij een contractgedreven organisatie zijn, heb je tijdens een omvangrijk en complex project ook digitale ondersteuning nodig om processtappen secuur te borgen. Daarin ontzorgt deze tool ons. Sterker nog, het neemt ons veel werk uit handen. We kunnen onze klanten met één druk op de knop de status melden en tot in detail de uitgevoerde werkzaamheden toesturen. Met Shipbuilder Software voorkomen we dat we de plank misslaan.”

Toekomstvisie: AI & Digital Twin als duurzame oplossing

Michiel ziet voor wat betreft maritieme digitalisering een enorm potentieel in het onderwerp digital twin, AI houdt hij nauwgezet in de gaten: “Tools als ChatGPT kunnen een waardevolle aanvulling zijn op onze werkzaamheden. Echter, deze tools moeten nog wel eerst meer leren van de complexiteit van de sector voordat wij deze gaan inzetten.

Ik ben er overigens ook van overtuigd dat de Nederlandse maritieme sector zich goed kan onderscheiden door bij scheepsnieuwbouw een digital twin op te leveren bij aflevering. Daardoor kunnen wij bij reparatie of refit alle data ophalen en gebruiken in bijvoorbeeld Shipbuilder Software. Vervolgens kunnen wij de nieuwe digital twin opleveren. Nu zijn we vaak bezig op basis van inschatting. Daarmee gaat veel tijd verloren, het draagt niet bij aan de efficiëntie en ook lever je in op duurzaamheid. Denk bijvoorbeeld aan het teveel of te weinig bestellen van materialen. Of veel meerwerk uit moeten voeren in dezelfde doorlooptijd. Zonde! Met een digital twin kan een klant zich echt onderscheiden. Op naar een digitale, duurzame toekomst.”