Offshore windindustrie groeit: Alewijnse en WindCat Workboats bundelen krachten
Alewijnse heeft zijn succesvolle samenwerking met scheepswerf offshore dienstverlener Windcat Workboats uitgebreid met de opdracht voor de complete elektrische systeemintegratie van zes nieuwe offshore Crew Transfer Vessels (CTVs). De passagiersschepen, die worden ingezet voor transport van personeel en materiaal naar offshore windparken op de Noordzee, worden gebouwd bij Dok- en Scheepsbouw Woudsend en Neptune Shipyards.
De offshore wind sector is een sterk groeiende markt. Niet alleen wordt technologie voor windenergie steeds kosten-efficiënter, ook internationale afspraken over de energietransitie en CO₂ reductie spelen een rol. In 2030 wil de EU haar energiewinning uit windenergie verdubbelen. Om de klimaatdoelstellingen te halen, zijn grote investeringen in infrastructuur en een versnelling van de installaties nodig. Veel offshore windparken worden in de Noordzee gebouwd, vanwege de gunstige omstandigheden, zoals een relatief geringe waterdiepte, een stabiel windklimaat en de nabijheid van havens en industriële energieverbruikers.
Specialistische kennis en duurzame innovaties
De marktontwikkelingen in de offshore windsector vragen om specialistische kennis en geavanceerde technische oplossingen. Alewijnse heeft door de jaren heen uitgebreide expertise in elektrische systemen voor offshore schepen opgebouwd. Met Windcat Workboats is inmiddels een langdurige vertrouwensrelatie opgebouwd. In totaal hebben Windcat en Alewijnse samen nu al 45 CTVs in een periode van zestien jaar opgeleverd
En er komen zes nieuwe schepen aan. Bij Neptune Shipyards in Hardinxveld-Giessendam worden Windcat 58, 59, 62 en 63 gebouwd; bij Dok- en Scheepsbouw Woudsend ligt Windcat 61 al voor de kade, terwijl Hydrocat 60 in de afbouwfase zit. Aan boord levert Alewijnse de complete elektrische installatie, inclusief bedieningslessenaars en alarm- en monitoringsystemen. Daarnaast assisteert Alewijnse de werf bij het produceren en plaatsen van de aluminium kabelbanen en fundaties.
Een belangrijke innovatie op de Windcat-schepen 40 t/m 56 is de toepassing van Lithium-Ion batterijen, die door hun hoge energiedichtheid bijdragen aan een duurzamer energiebeheer. Vanaf de Windcat 57 staan er twee generatoren aan boord voor een nog robuustere energievoorziening. De Windcat-schepen Hydrocat 48 en 55 zijn de eerste dual-fuel aangedreven CTVs ter wereld, die zowel op waterstof als diesel-elektriteit werken. Zij leveren een aanzienlijke reductie in CO₂-uitstoot.
Offshore wind van de toekomst
Windcat beheert een vloot van meer dan veertig kleine, snelle catamarans in verschillende soorten modellen, die actief zijn in de wateren van Noord-West Europa, van Engeland tot Denemarken, Frankrijk en Duitsland. Omdat windparken steeds verder vanaf de kust worden gebouwd, bouwt Windcat sinds dit jaar ook Commissioning Service Operation Vessels (CSOVs) die voor een langere periode in een offshore windpark verblijven en tot wel 120 technici een veilig en comfortabele huisvesting kunnen bieden.
Alewijnse werkt al jarenlang met succes samen met Dok en Scheepsbouw Woudsend. Alewijnse project manager Bertran Smit: “We lopen al sinds 2009 bij de werf voor de nieuwbouw of refit van de Windcat-schepen. De projecten verlopen voor alle partijen uitstekend. Zowel Woudsend als Windcat zijn zeer tevreden over de kwaliteit van de afgeleverde schepen en de flexibiliteit van Alewijnse.”
Over de samenwerking met Neptune Shipyards vertelt Alewijnse project manager Eef Uittenbogaard: “Neptune Shipyards is een gigantische werf met de capaciteit om meerdere CTVs tegelijkertijd te bouwen. Alewijnse is hiervoor de ideale partner dankzij onze jarenlange ervaring met de techniek op deze schepen. We werken nu een half jaar met succes samen en zijn trots op deze nieuwe stap in de verdere verduurzaming en optimalisatie van offshore transport in de windenergiesector.”