Princess Amalia Christens Damen Naval's New Combat Support Ship Den Helder For Royal Netherlands Navy (1)

Prinses Amalia doopt Damen Naval’s nieuwe Combat Support Ship Den Helder voor Koninklijke Marine

24 februari 2025

Hare Koninklijke Hoogheid de Prinses van Oranje heeft op 22 februari het Combat Support Ship (CSS) Den Helder gedoopt. Het is een bijzonder, symbolisch hoogtepunt voor het nieuwe bevoorradingsschip voor de Koninklijke Marine. De feestelijke ceremonie op de werf van hoofdaannemer Damen Naval in Vlissingen werd bijgewoond door 1100 gasten, waaronder ook Staatssecretaris van Defensie Gijs Tuinman, Damen Shipyards Group CEO Arnout Damen, Plaatsvervangend Commandant Commando Materieel en IT Generaal-majoor Harold Boekholt en Commandant Zeestrijdkrachten Vice-admiraal René Tas.

Tijdens haar eerste solowerkbezoek, sprak Prinses Amalia de woorden “Ik doop u Den Helder en wens u en uw bemanning een behouden vaart” en sloeg de fles champagne tegen de romp van het CSS. Als doopster zal de kroonprinses voor de rest van de levensduur van het schip een bijzondere band met het schip houden. Nadat ze met het ceremoniële bijltje symbolisch de laatste tros had losgehakt, speelde de Marinierskapel der Koninklijke Marine het Wilhelmus.

“Dit is een bijzondere dag voor Damen Naval. Het is een grote eer om de Prinses van Oranje op de werf te mogen ontvangen. Zij zet daarmee een lange traditie voort waarbij het Koningshuis verbonden is met schepen voor de Koninklijke Marine, ontworpen en gebouwd door de Schelde, nu Damen Naval”, sprak Damen Naval Algemeen Directeur Roland Briene.

Hij ging ook in op de succesvolle samenwerking tussen Defensie en de Nederlandse marinebouwindustrie met Damen Naval als hoofdaannemer en nationale Original Equipment Manufacturer (OEM). “De doop van het CSS is de start van een grootschalig vervangings- en versterkingsplan van de vloot van onze Koninklijke Marine. Het onderstreept onze langdurige en strategische samenwerking met Defensie waarbij nu de focus ligt op vernieuwing en versnelling. Hier in Vlissingen, het hart van de Nederlandse Marinebouw, maken wij middelen en capaciteit vrij voor deze urgente vlootvernieuwing. Hiervoor werken we nauw samen met een grote reeks aan Nederlandse bedrijven, kennisinstituten en uiteraard het Ministerie van Defensie. Dat doen we al 150 jaar, en dat blijven we doen.”

Precies 48 maanden na het snijden van het eerste staal, rondde het schip in december 2024 een succesvolle eerste proefvaart af. Na de doop voltooit Damen Naval de laatste werkzaamheden, waarna het schip wordt overgedragen aan het Commando Materieel & IT (COMMIT) van het Ministerie van Defensie.

“Tijdens de eerste proefvaart heeft het schip bewezen dat het een waardevolle uitbreiding van de Nederlandse marinevloot is”, vertelt Damen Naval Project Director Arjan Risseeuw. “Sinds de contractondertekening in 2020, en eigenlijk ook al daarvoor, is er door alle partijen met hart en ziel gewerkt aan dit schip. Het is daarom extra bijzonder om zoveel van onze project partners te zien bij de doop. Het is mooi om ‘je kindje’ zo in de spotlights te zien.”

Plaatsvervangend Commandant COMMIT Generaal-majoor Harold Boekholt: “Het is voor iedereen die de afgelopen jaren heeft meegewerkt aan het CSS geweldig om het schip hier gedoopt te zien worden. Er ligt een mooi en robuust schip in de haven waar we allemaal trots op mogen zijn. Vanuit COMMIT bedank ik iedereen die hieraan heeft bijgedragen. Hij voegt toe: “Na de doop wordt het schip nog onderworpen aan een aantal beproevingen en worden bij de Koninklijke Marine in Den Helder de laatste systemen ingebouwd. Als alles helemaal naar wens is, dragen wij vanuit COMMIT een veelzijdig, innovatief en toekomstbestendig CSS over aan onze Koninklijke Marine.”

Commandant Zeestrijdkrachten Vice-admiraal René Tas: “De doop van het Combat Support Ship is een bijzonder moment; een mooie stap na het succesvol afronden van de proefvaart. Het schip levert straks niet alleen een belangrijke capaciteit binnen de Nederlandse vloot, maar ook in NAVO-verband. Bevoorradingsschepen zijn onmisbaar voor operaties op zee. Zo maakt het Combat Support Ship het mogelijk dat andere schepen langer op zee kunnen blijven. De Koninklijke Marine kijkt uit naar de eerste aankomst van het schip in haar thuishaven Den Helder. Het maakt mij trots om dit nieuwe marineschip hier vandaag te zien.”

De laatste keer dat er een nieuw Nederlands marineschip werd gedoopt, was in 2014 toen Defensieminister Jeanine Hennis-Plasschaert het Joint logistic Support Ship (JSS) Zr.Ms. Karel Doorman doopte. Bevoorradingsschip Den Helder is naast Zr.Ms. Karel Doorman het tweede marineschip met een essentiële logistieke functie.

Het CSS is wereldwijd inzetbaar en kan ook worden ingezet voor het bieden van noodhulp en transport van goederen. Het schip is straks voorzien van een Role-2 medische faciliteit. Aan boord van het bijna 180 meter lange schip is ruimte voor een 76-koppige bemanning en nog eens 80 opstappers. Het nieuwe schip moet, ook in slecht weer, een taakgroep van zes schepen op volle zee van brandstof, voedsel, water, munitie en andere goederen kunnen voorzien. Het CSS kan daartoe bijvoorbeeld meer dan acht miljoen liter brandstof meevoeren. 

Dit schip is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Damen Naval, Defensie en de volledige keten van nationale toeleveranciers. Met deze oplevering zetten zij gezamenlijk de eerste stap in de bredere modernisering van de Nederlandse marinevloot. Hiermee wordt tevens invulling gegeven aan de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie, door de kern van de marinebouw terug te brengen naar Vlissingen en Zeeland.

Nu het CSS-project de afrondende fase is ingegaan, kunnen Damen Naval en Defensie zich richten op een reeks programma’s die in een strategisch partnerschip worden ontwikkeld. De programma’s zijn gebaseerd op de Defensienota 2024 (Sterk. Slim. Samen) die versneld de Krijgsmacht weer op sterkte wil krijgen en daarbij met strategische industrieën langdurig zal gaan samenwerken. Damen Naval is hiervoor de nationale partner voor de marine. Het gaat om nieuwe Anti-Submarine Warfare (ASW) fregatten voor Nederland maar óók voor buurland België. Daarnaast wordt gekeken naar de vervanging van de Luchtverdedigings- en Commandofregatten van de Zeven Provinciën-klasse, nieuwe Amfibische Transportschepen en kleinere hulpvaartuigen zoals het Multirole Support Ship (MSS).

Hiermee worden twee vliegen in één klap geslagen: behoud van een sterke, toekomstbestendige nationale marinebouwindustrie waarmee Nederland ook een betekenisvolle bijdrage kan leveren aan de toenemende vraag voor Europese Defensie-industriesamenwerking.