RH Marine lanceert netwerk van de toekomst voor jachtbouw sector

1 februari 2021

RH Marine introduceert de volgende generatie van systeemintegratie voor de jachtbouw sector. Met de ontwikkeling van een nieuw digitaal netwerk voor alle systemen aan boord kunnen kilometers aan signaalkabels worden bespaard. Dat maakt schepen lichter, de besturing en monitoring efficiënter en het toevoegen van nieuwe functionaliteiten eenvoudiger. Daarnaast maakt het systeem opslag en analyse van data mogelijk, wat in de toekomst gebruikt kan worden voor voorspellend onderhoud van jachten. RH Marine heeft deze innovatie de afgelopen jaren getest en verder ontwikkeld in samenwerking met de Koninklijke Marine. Het kan als toekomstbestendig systeem aan de jachtwerven worden geleverd.

Besparing kosten en gewicht

Op dit moment verloopt de communicatie van de meeste systemen aan boord via conventionele signaalkabels. Door slim gebruik te maken van moderne Industrial Internet of Things (IIoT) componenten, die voornamelijk communiceren over ethernet, kan een significante hoeveelheid signaalkabels uitgespaard worden. Om dit mogelijk te maken is een flexibel en schaalbaar netwerk nodig. De traditionele signaalkabels worden dan vervangen door een kleine hoeveelheid glasvezelkabels. ,,De hoeveelheid kabels aan boord van het schip wordt enorm gereduceerd. Dat levert een besparing aan kosten en gewicht op”, zegt Technisch Productmanager Michiel Post van RH Marine.

Verbeterde efficiëntie control en monitoring

Een ander voordeel is dat er niet meer voor elke nieuwe applicatie of functie een extra computer of PLC hoeft te worden ingebouwd. De IIoT componenten communiceren niet alleen meer met de componenten die via een signaalkabel verbonden waren, maar kunnen via het netwerk met alle componenten en systemen aan boord communiceren. Op die manier worden wijzigingen in de functionaliteit van het schip mogelijk door een softwarewijziging door te voeren. Hierdoor is het niet meer nodig om daarvoor de hardware aan te passen. Daar komt bij dat alle systemen straks gevirtualiseerd op twee of meer grote servers draaien. Dit alles maakt de besturing en monitoring van schepen een stuk efficiënter, software updates een stuk eenvoudiger en betekent een besparing op de totale kosten voor materiaal. Omdat nu alle informatie op het netwerk te vinden is, wordt ook remote assistance vanaf de wal makkelijker.

Data gedreven voorspellend onderhoud

De moderne IIoT componenten bevatten veelal meer datapunten dan hun traditionele voorgangers. Door het verzamelen en analyseren van deze data ontstaat een beter beeld van de status van het schip en kunnen slimme voorspellingsalgoritmes ontwikkeld worden. Daardoor kunnen jachteigenaren overstappen van correctief onderhoud naar voorspellend onderhoud en hoeven ze alleen onderhoud te plegen als dat echt nodig is. Dat verhoogt de beschikbaarheid en de uptime van de schepen tegen lagere kosten. Een belangrijk onderwerp bij zowel control en monitoring, als bij data gedreven onderhoud, is de beveiliging en integriteit van de data en de dataverbindingen. Om die reden legt RH Marine ook een grote focus op cyber security als integraal onderdeel van de systeemoplossing.

Testopstelling

Om het systeem te testen heeft RH Marine een testopstelling gebouwd. De virtuele brug is hierin verwerkt, maar ook is een aantal veelvoorkomende IIoT componenten toegepast en is het AMCS geïntegreerd. Deze oplossing kan geleverd worden met behoud van de benodigde klasse certificering. ,,We hebben daar slechts een fractie van de normale hardware gebruikt. Het systeem was een stuk kleiner en flexibeler en qua functionaliteit maakte het geen verschil”, stelt Post.

Eigen tak voor jachten

RH Marine heeft meer dan vijftig jaar ervaring in de jachtenbouw en lange samenwerkingen met vaste partijen en toonaangevende jachtbouwers. De maritieme systeemintegrator levert buiten de complete elektrische installatie onder meer de Rhodium brug, diverse elektrische en automatiseringssystemen en zijn eigen Alarm-, Monitoring- en Controle Systeem (AMCS). RH Marine heeft de laatste jaren een sterke focus toegepast op het eigen portfolio en heeft de organisatie daarop aangepast met de inrichting van twee sterke, aparte takken. Een voor de jachtsector en een voor de marine. ,,Beide takken hebben hun eigen management en eigen marktaanpak om onze klanten zo specifiek mogelijk te helpen. Technologische ontwikkelingen pakken we bedrijf breed op, waarbij deze opzet ons helpt om nieuwe innovaties snel beschikbaar te maken voor onze klanten en we kennis en ervaringen delen.”, legt Commercieel Directeur Jachten Gerard Hoekstra van RH Marine uit. ,,De markt is de afgelopen jaren sterk gegroeid en groeit nog steeds. En van RH Marine uit hopen wij daar, door vast te houden aan onze kwaliteit en de focus te houden op de lange termijn, samen met onze klanten hier de vruchten van te plukken.”

Volgende stap richting zero emissie

RH Marine wil de relatie met vaste partners verder verbeteren en richt zich zowel op nieuwbouw als refits. Ook streeft RH Marine ernaar schepen duurzamer maken en de emissie van jachten terug te brengen naar nul. De systeemintegrator loopt voorop in het leveren van elektrische en automatiseringssystemen voor hybride schepen. Vorig jaar installeerde het bedrijf voor het eerst bij een refit van een jacht een microturbine voor de energieopwekking aan boord. Deze generator produceert minder trillingen en geluid dan een conventionele dieselgenerator, is kleiner en lichter, heeft minder onderhoud nodig en heeft een lagere uitstoot. Daardoor blijft hij ruim onder de strenge IMO Tier-III normen die in steeds meer havens en kustwateren van kracht worden. Hoekstra: “Dit is een voorbeeld van het toepassen van nieuwe technologieën als systeem integrator. Dit past heel goed bij onze hybride filosofie. Door ons Energy Management Systeem (EMS) zijn we in staat om elke alternatieve energiebron aan boord te kunnen zetten. Hiermee maakt RH Marine een stap richting ‘zero emission shipping’, een van de drie belangrijke pijlers waar we samen met de werven aan werken.”