Jeroen Sirag

Royal Huisman overtreft zichzelf door grenzen op te zoeken

4 juli 2023

‘Kom samen werken aan grote dromen’, het is de slogan van de Employer Branding campagne van Royal Huisman. En wie de op Discovery Channel verschenen documentaire heeft gezien over de in Vollenhove gevestigde superjachtbouwer, kan zich daar alles bij voorstellen. Hier wordt gewerkt aan projecten die groots zijn. In vakmanschap, in high tech toepassingen, in duurzaamheid en in uitdaging. Jeroen Sirag, Marketing Director bij Royal Huisman, is verknocht aan de merken die hij met zijn team mag ‘evolueren’, zoals hij het zelf omschrijft. Meer dan eens onderstreept hij de rijke geschiedenis, de strepen die zijn verdiend in ruim 135 jaar tijd. Jeroen: “Royal Huisman biedt ultieme vrijheid aan superjachteigenaren.”

Veel welgestelden die een superjacht bestellen bij Royal Huisman, hebben er een doel mee. De snelste zijn in een zeilrace bijvoorbeeld, of sportvissen. En tegelijkertijd biedt een superjacht hen vrijheid. “Velen van hen staan voortdurend in de spotlights”, geeft Jeroen aan. “Een jacht biedt 100% privacy in combinatie met een dagelijks ander paradijselijk uitzicht. Voor het gezin, of voor het ontvangen van gasten en zakenrelaties.” Wie vandaag een uniek jacht wil bestellen bij Royal Huisman, moet nog een paar jaar wachten. Maar de customer journey gaat al wel direct van start. Jeroen: “Samen met alle stakeholders gaan we op zoek naar het ideale jacht. We trekken alles uit de kast om onze klanten te inspireren.”

Motorjachten, maar dan anders

Hoewel zeiljachten van veertig meter en langer het handelsmerk van Royal Huisman zijn, is onder leiding van CEO Jan Timmerman, ook de mogelijkheid ontstaan een motorjacht te bestellen. Eind 2021 werd het eerste grote motorjacht, Phi, opgeleverd. Toch zijn de motorjachten die bij Royal Huisman worden gemaakt in essentie anders. Jeroen: “De filosofie die wij hanteren bij het bouwen van zeiljachten, namelijk een zo efficiënt mogelijk ruimtegebruik tot op de kubieke centimeter, gebruiken wij ook bij de bouw van motorjachten. Dat maakt een wezenlijk verschil. We hebben plannen de decennialange opgedane kennis met de bouw van zeiljachten, nog verder door te voeren in de realisatie van motorjachten. In samenwerking met zusterbedrijf Rondal, ook gevestigd op het terrein in Vollenhove, zijn we druk met een nieuwe innovatie; vleugelzeilen. Een gemakkelijk te automatiseren zeil van koolstofvezel. Zo kan onbezorgd gebruik worden gemaakt van windassistentie en wordt het brandstofverbruik van motorjachten verlaagd. De vleugelzeilen kunnen ook worden toegepast op zeiljachten en maken het zeilen makkelijker, comfortabeler en veiliger.”

Begin volgend jaar levert Royal Huisman een tweede motorjacht op. “Project 406 is met 52 meter lengte het grootste, echte sportvisjacht ter wereld. Het jacht is bovendien opvallend licht door de keuze voor aluminium. Met de grootste aandacht voor het reduceren van energie- en brandstofverbruik, werd het zelfs mogelijk maar twee hoofdmotoren op het schip te installeren, in plaats van drie, waar in het ontwerp oorspronkelijk rekening mee was gehouden. Je wint op alle terreinen.”

Dit is het eerste deel van een artikel dat begin juni is verschenen in de Sectorjaarspecial van het NMT Magazine; een magazine & sectorjaarverslag in één. Verder lezen? Klik hier!

Klik hier om het complete magazine online door te bladeren