Wim Wolff Gjdb 2048

RV Wim Wolff

11 juli 2024

Iedere maand geeft Gerrit de Boer aandacht aan een bijzonder schip. Het schip dat Gerrit voor deze maand gekozen heeft is de RV Wim Wolff.

 Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ), met twee vestigingen op Texel en in Yerseke, beschikte over een vloot van drie onderzoeksvaartuigen die inmiddels 30 tot 50 jaar in dienst waren. Modernisering van deze vaartuigen was geen optie meer en NIOZ besloot de verouderde vaartuigen te vervangen door nieuwbouw. Het assistentie-vaartuig Adriaen Coenen (bouwnummer NGS-35), de kleinste van de drie, werd op 22 juli 2022 opgeleverd door NG Shipyards, Lauwersoog, en verving de Stern uit 1963. De RV Navicula 1981- 129 GTis in juni 2024 vervangen door de Wim Wolff en de derde, de RV Pelagia (1991 – 1615 GT), wordt vervangen door het oceanografische vaartuig RV Anna Weber-van Bosse, dat momenteel in aanbouw is bij de Spaanse Astilleros Armon Shipyard, Vigo.

De kiel van de RV Anna weber-van Bosse is gelegd op 11 oktober 2023 en de oplevering moet in het najaar van 2025 plaatsvinden. 

Na een zorgvuldige tenderprocedure door het  NIOZ werd de opdracht gegund  aan Thecla Bodewes Shipyards BV Op 21 januari 2021 werd de opdracht getekend voor het ontwerpen,  bouw en levering van het onderzoeksvaartuig RV Wim Wolff (bouwnummer 362, IMO9958559). Het conceptontwerp is voorbereid onder supervisie van het NIOZ Taskforce Fleet Replacement in nauwe samenwerking met NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). Het  concept ontwerp is  vervolgens verder uitgewerkt door Thecla Bodewes Shipyards BV.De bouw van het casco werd uitbesteed aan N. Dijkstra Metaalbewerking BV, Harlingen, waar op 9 november 2021 de kiel werd gelegd. Op 16 januari 2023 is het casco met twee mobiele kranen te water gezet en de volgende dag naar de werf van Thecla Bodewes in Harlingen gesleept om verder onder dak te worden afgebouwd. Op 26 september was de bouw zover gevorderd dat de Wim Wolff verhaald kon worden naar Thecla Bodewes Shipyards in Kampen voor de voltooiing. Vanaf 16 januari 2024 maakte het geheel van aluminium gebouwde onderzoeksvaartuig technische proefvaarten op het IJsselmeer.

Op 15 februari 2024 vond de officiële doopceremonie plaats van de RV Wim Wolff in Seaport Texel (voorheen NIOZ-haven). De doop werd verricht door de vijfjarige kleindochter van Wim Wolff, Charly Wolff. Die kreeg daarbij hulp van Caroline Visser, bestuurslid van NWO. De technische gegevens van de Bureau Veritas geclassificeerde Wim Wolff zijn: 464 GT, 139 NT – L.o.a.(l.l.) x B x H =  37,50(35,65) x 10,00 x 3,43 meter. De ontwerpdiepgang is 1 meter en maximaal 1,20 meter. De kruiplijn is 8,90 meter bij de ontwerpdiepgang. 

De energie wordt geleverd door een dieselelektrische installatie van D&A electric BV uit die bestaat uit twee dieselgedreven generatoren (2x 400 ekW ), één havengenerator (66 kWe) en een Batterijpakket van 348 kWh (type Green Orca, geleverd door EST). Het vermogen wordt via het  power managementsysteem) geleverd aan de  PM elektromotoren van 300 kW die direct de vaste schroeven aandrijven. De PM elektromotoren van  de tunnelboegschroef en de  steerable jet worden tevens door het Power management systeem gevoed. De maximum snelheid van de RV Wim Wolff bedraagt 10 knopen.

Thecla Bodewes Shipyards ontwikkelde samen met D&A Electric daarom een modulair energieconcept met een voortstuwing die onafhankelijk is van het type brandstof zodat de Wim Wolff in de toekomst mogelijk geheel emissievrij kan zijn. De Wim Wolff vaart momenteel op HVO(Hydrotreated Vegetable Oil). De installatie is voorbereid op een toekomstige omschakeling naar nóg groenere brandstoffen, zoals methanol. De bunkercapaciteit is 42,92 m³.

De Wim Wolff is uitgerust met een multifunctioneel navigatiesysteem van Alphatron Marine en een Dynamic Positioning (DP) system van Navis Engineering Oy. De Wim Wolff is ingericht voor wetenschappelijk onderzoek op de Waddenzee en in de Zeeuwse delta waarvoor de Wim Wolff met een diepgang van slechts 1 meter kan opereren in ondiepe wateren maar heeft ook een platte bodem om te kunnen droogvallen. Bovendien is het ook geschikt om tot 20 mijl uit de kust te varen zodat de Wim Wolff ook inzetbaar is langs de hele Deense, Duitse, Nederlandse en Belgische kust. Aan boord zijn diverse natte en droge laboratoria alsmede ruimte voor  meerdere speciale labcontainers (10’ en 20’) op het werkdek met een vrij oppervlak van 125 m². Er is accommodatie een vaste bemanning van vier personen en voor maximaal 12 onderzoekers en studenten. Het vaartuig is vernoemd naar Wim Wolff (1940 - 2018), nestor van het ecologisch onderzoek rond de Waddenzee. Na de overdracht op 10 juni 2024 vertrok de Wim Wolff 25 juni voor de eerste expeditie, het SIBES (Synoptic Intertidal BEnthic Survey) project.

 

Artikel: Gerrit J. de Boer – gerritjdeboer@kpnmail.nl

Foto: De Wim Wolff in Seaport Texel op 15 februari 2024 (door G.J. de Boer)