Sabine Bonenkamp van Wärtsilä Netherlands over de uitdagingen en kansen in deze bijzondere tijd
Hoe gaat het met jullie bedrijf onder de huidige omstandigheden? “Gezien de omstandigheden gaat het goed. Het plannen van logistiek en resources voor werk aan boord van schepen levert uitdagingen op, waardoor het ideale scenario niet altijd mogelijk is. Echter, onze mensen werken hier gedreven aan en met inzet van digitale tools kunnen we veel op afstand doen en worden tegelijkertijd weer nieuwe mogelijkheden gecreëerd. We proberen samen met onze klanten oplossingen te zoeken om de schepen van onze klanten maximaal inzetbaar te houden.”
Zijn er mooie ontwikkelingen of innovaties die we dit jaar van jullie kunnen verwachten? “De komende jaren zullen diverse innovaties volgen op het thema decarbonisatie. De Stage V certificering van onze W14 High Speed motor is daar een voorbeeld van. Daarnaast lopen er trajecten waarbij toepassingen van alternatieve brandstoffen zoals ammonia en methanol worden ontwikkeld. Stapsgewijs zullen steeds meer mogelijkheden beschikbaar komen voor een groene toekomst van de scheepvaart. Bijvoorbeeld combinaties van diesel elektrische systemen, ondersteund door batterijpakketten. Deze hybride oplossingen kunnen via peakshaving of als spinning reserve veel emissies reduceren. Ook kijken we naar volledig via batterij aangedreven toepassingen in de binnenvaart (via ZES BV). In combinatie met onze voortstuwings- en digitale oplossingen, kunnen we een unieke positie vervullen op het gebied van verduurzaming. Door de inzet van onze mogelijkheden voor voyage routering en energiebesparing, versterken we het effect en worden emissiereducerende oplossingen sneller interessant.”
Welke lichtpuntjes zien jullie voor de (Nederlandse) maritieme sector? “We zien vergroening en digitalisering als een geweldige kans voor onze sector. De diversiteit van onze sector, met focus op verschillende segmenten en toepassingen, maakt ons land nog steeds een unieke speler in de wereld. Dit geeft ons een enorme kans om een vooraanstaande rol te spelen in een duurzaam en digitaal verbonden ecosysteem. Door op een andere manier met onze stakeholders samen te werken, uitdagingen aan te pakken, data te delen, komen we uiteindelijk tot betere oplossingen. Dit past bij de aanpak van wat wij het Smart Marine Ecosystem noemen.”
Naast met Wärtsilä Netherlands, spraken we ook met vertegenwoordigers van Van Oossanen Naval Architects BV, QMEX Technology BV, EST Floattech, Evers+Manders Subsidieadviseurs, Europort Rotterdam Ahoy, De Haas Maassluis en Demcon Unmanned Systems. Lees de interviews in het gloednieuwe NMT Magazine.