Jan Kees En Willem Eerland

Twee scheepsreparatiewerven in de Waalhaven nu onder de bezielende leiding van Jan Kees Pilaar

Innovatie 30 mei 2023

Een kleine twee jaar geleden bracht NMT Magazine een bezoek aan Jan Kees Pilaar. De door-en-door maritiem professional die aan het einde van zijn loopbaan de sprong in het diepe waagde en mede-eigenaar en Managing Director werd van Rotterdam Ship Repair BV (RSR BV). Nu schuiven we weer aan bij deze ondernemer. Want de RSR holding BV, waarin investeerder DHG voor 45% participeert en daarmee mede-eigenaar is van RSR BV, is onlangs uitgebreid. Aan het einde van de Ophemertstraat aan de Rotterdamse Waalhaven, is sinds januari 2023 Eerland Ship Repair BV (ESR BV) gevestigd. RSR BV en ESR BV zijn bijna buren. Omdat een goede buur beter is dan een verre vriend, zocht Jan Kees actief oprichter Willem Eerland op. Twee van dit soort werven op zo’n korte afstand bij elkaar, dat zou toch een mooie samenwerking moeten kunnen opleveren? Willem, inmiddels de 70 gepasseerd, bleek een goede partij te zoeken om zijn bedrijf aan over te dragen. En na een uitgebreid traject, was het dan zover.

Lees hier de sneak preview van een uitgebreid artikel dat binnenkort in het derde NMT Magazine van dit jaar verschijnt.

Door Jeanine Kwakernaak

De wortels van het huidige ESR BV gaan terug tot september 1976. Willem richtte toen voorganger ‘Bozagro’ op. Een bedrijf dat zich richtte op de aan- en verkoop van schepen. Willem: “Onderwijl exploiteerde ik de schepen. Kwam er een koper, dan deed ik het schip van de hand en kocht ik een ander exemplaar.” De activiteiten breidden zich echter langzaam uit. In 1985 besloot Willem verder te gaan onder de naam Eerland Ship Repair BV. De als schipper opgeleide ondernemer, afkomstig uit een maritieme familie (vader was schipper), deed hiermee meer recht aan zijn maritieme roots. ESR BV betrok een locatie in Rotterdam-Zuid, aan de IJzerwerkerkade. “We hebben veel bijzondere projecten gedaan. Vaak circulaire projecten. Oude schepen knapten we op om ze een tweede leven te geven. Soms als schip met een geheel nieuwe functie. Een andere keer dienden de onderdelen van een schip als basis voor bijvoorbeeld een nieuw dok.” Willem benoemt ook het opvallende, drijvende Chinese restaurant, vlakbij de Euromast in Rotterdam. Heel iconisch, en een door ESR BV uitgevoerd project.

Circulair ondernemen

Toen er verregaande plannen kwamen voor nieuwbouwwoningen in Rotterdam-Zuid, moest ESR BV verhuizen. De nieuwe plek in de Waalhaven, bleek geen verkeerde zet. Jan Kees laat het vol trots zien tijdens een rondleiding. “We hebben een gloednieuw, milieuvriendelijk, drijvend dok van 54 meter lang, 21 meter breed en met een hefvermogen van circa 1100 ton. De kade is  110 meter lang en we hebben aanmeerpalen geslagen tot 240 meter. Zo kunnen ook grote schepen hier aan- en afmeren. In de toekomst hopen we de kade bovendien te verlengen. Verder beschikken we over diverse kranen, een goede werkplaats en een eigen werkschip dat naar locaties toe kan varen voor assistentie en service en/of hier ter plekke dienst kan doen.” Met dit werkschip heeft Jan Kees nog grote plannen. “Naast on-site reparatie, kan het schip ook reserveonderdelen naar schepen gaan vervoeren, of bijvoorbeeld voedselvoorraden.”

Opvallende verschijning op het terrein is de accommodatie van een duwboot . Dat, volledig circulair, nu wordt ingezet als kantoor, opslagruimte en ontvangstruimte. Jan Kees: “Willem is een echte ondernemer. Als hij kansen ziet, dan pakt hij ze. Hij weet de niches te vinden waarin hij met ESR BV het onderscheid kan maken.”

Willem mocht van Jan Kees de sleutel houden om langs te komen op de werf wanneer gewenst. Het valt dan ook niet mee om een bedrijf, waaraan je decennialang non-stop hebt gewerkt, los te laten. Willem: “Gelukkig heb ik er alle vertrouwen in dat de scheepswerf in goede handen is bij Jan Kees. We respecteren elkaar. Ik zie veel in de plannen van Jan Kees om de scheepswerf naar een hoger niveau te brengen, verder te professionaliseren.”

Concurrentie?

Twee scheepswerven, vooral gericht op reparatie. Dan denk je niet meteen alleen maar aan synergie. Is er niet sprake van concurrerende belangen? Jan Kees: “Dat valt reuze mee. ESR BV is vooral sterk georiënteerd op de baggersector en offshore. Over het algemeen pakt het bedrijf langer durende projecten op, waaronder mobilisatie en demobilisatie van equipment op en van schepen. Ook is ESR BV heel sterk op het gebied van lassen. We beschikken over lascertificaten waar menig scheepswerf jaloers op is. Zo zijn we DNV en Lloyd’s Register gecertificeerd voor laswerkzaamheden aan superduplex, duplex, hardox, aluminium, staal en roestvast staal.” RSR BV daarentegen, heeft een heel andere klantenkring en richt zich op werk dat snel, flexibel en efficiënt moet gebeuren. Jan Kees: “We nemen met RSR BV zowel grote als kleine klussen aan. Daarbij een grote focus op het mechanische gedeelte, zoals reparatie van motoren en lieren.”

Lees binnenkort meer, in het NMT Magazine!