Netwave NW8000 Compact VDR

Veiligheid nu en in de toekomst met Netwave Systems

15 november 2023

Veiligheid op zee is belangrijk, daar is iedereen het over eens. Daarom is het voor internationaal varende schepen (groter dan 3,000 GT)verplicht om een zgn. blackbox aan boord te hebben. Netwave Systems maakt naast veiligheidsbakens (McMurdo en Kannad Marine Epirbs en SART’s) onder andere Voyage Data Recorders en distribueert ze over de hele wereld.

Sinds Paul Smulders aan het roer van Netwave Systems staat, is hij bezig om productlijnen te laten groeien en het bedrijf verder uit te bouwen. ‘’We hebben een uitgebreid servicenetwerk opgebouwd in alle belangrijke havens van de wereld. Door middel van loyale distributeurs en dealers ondersteunen wjj ook de watersporters wereldwijd die voor hun veiligheid op het water Epirbs, PLB’s en AIS aan boord hebben..’’ 

Vanuit hun thuisbasis in Zoetermeer kijkt Netwave Systems naar de veiligheid nu en in de toekomst. Op basis van de huidige portfolio, welke geheel ontworpen, gemaakt en ondersteund wordt vanuit Nederland (!) is Netwave Systems de unieke fabrikant van maritieme elektronica voor de scheepsveiligheid.    ‘’We hebben hele grote plannen voor de toekomst’’, zegt Smulders. Naast de zeescheepvaart zien wij ook een goede toepasbaarheid voor de binnenvaart van de VDR. ‘’Er gebeuren daar vrij veel ongevallen.’’ Smulders licht toe: ‘’Door middel van onze compacte  VDR , oftewel een blackbox, kan nu ook kosten effectief oorzaak en gevolg van incidenten in de binnenvaart eenvoudig vastgesteld worden. De Compact VDR is afgelopen jaar geïntroduceerd in de markt.’’ 

Zo’n blackbox, of VDR, bevat heel veel informatie. Hij neemt alle essentiële navigatie informatie op, en indien gewenst ook marifoonverkeer. Ook slaat het op wat er op de radar zichtbaar is en wat de snelheid en de diepgang van het schip zijn. Je kunt een heel goed beeld krijgen van de aanleiding van het ongeval en wat daarna heeft plaatsgevonden. Daarnaast kun je ook nuttige informatie eruit halen en combineren als er gevaren wordt. De combinatie kan verdieping leveren en essentiële informatie leveren voor de eigenaar op kantoor. Zoals Smulders het uitlegt: ‘’We halen de data naar de wal’’.  

‘’Het gaat om het hele proces van de data verzamelen en beschikbaar maken om de performance van het schip verder te kunnen optimaliseren.’’