Verduurzaming shortsea vloot centrale thema bij NMT Netwerkbijeenkomst Noord-Nederland

15 december 2022

De ontbijtsessie vanmorgen bij Kwant Controls in Sneek was met een opkomst van ruim 70 deelnemers een groot succes! Het was een vroege start, maar de Noord-Nederlandse scheepsbouw is een onderwerp waar deelnemers vanuit het hele land graag vroeg hun bed voor uitkomen. CEO van Kwant Controls, Coen de Keijzer, heette iedereen welkom en gaf een korte presentatie over het 85-jarige familiebedrijf, dat wereldwijd marktleider is op het gebied van scheepstelegraaf units.

Vervangingsvraag shortsea

NMT's marktanalist Michel Koopman had een analyse gemaakt van de shortsea markt. Hoewel China ook in het scheepssegment van 75 tot 149 meter flink wat marktaandeel heeft verworven, blijft de shortsea markt interessant voor Nederlandse scheepsbouwers en toeleveranciers. De verwachting van Koopman is dat met name offshore wind de markt zal aanjagen. Maar ook de verduurzaming gaat effect hebben op de vervangingsvraag van de gemiddeld 18 jaar oude Europese vloot.

Verduurzaming scheepsontwerp

Wat moet er de komende 35 jaar gebeuren om in 2050 50% reductie van uitstoot te realiseren ten opzichte van 2008? Dat is waar Cor Lettenga van DEKC Maritime zijn presentatie mee begon. “We kunnen niet 35 jaar vooruit kijken, maar we moeten wel schepen ontwerpen die 35 jaar mee gaan”, aldus Lettenga. “Reders zijn bezig met visieontwikkeling en een meersporenbeleid is de uitkomst.” De designfilosofie van DEKC focust zich op vier aandachtsgebieden; minder energie gebruiken, schone energie gebruiken als die beschikbaar is, toepassen van technieken voor emissiereductie en schepen ontwikkelen die flexibel zijn naar de toekomst toe. “Er is tegenwoordig heel veel data beschikbaar. Die data kan gebruikt worden om ontwerpen te toetsen, om zo tot het meest efficiënte ontwerp te komen. Bovendien is het belangrijk om goed te kijken naar waar en waarvoor een schip ingezet gaat worden. Het is belangrijk om toekomstbestendig te ontwerpen, zodat aanpassingen gedurende de levensduur van een schip relatief eenvoudig uit te voeren zijn.” De netwerkbijeenkomst werd afgesloten met een rondleiding bij Kwant Controls.