Pexels Willian Justen De Vasconcellos 15829427

[VOL] Sea Japan 2024

Beurs 10 - 12 april 2024

Japan staat in de top drie van grootste scheepsbouwlanden ter wereld. De 15e editie van Sea Japan richt zich op schone energie en de brandstoffen van de toekomst. Wij organiseren een NL Paviljoen op een uitstekende locatie op de beursvloer. Ga jij met ons mee?

Kosten per m2
  • NMT-leden: € 950,- excl. BTW.
  • Niet-leden, € 1050,- excl. BTW.
  • Prijzen zijn exclusief reis- en verblijfskosten.
Deelname is inclusief
  • Standbouw inclusief uiting van je bedrijfslogo en -naam
  • Stand inventaris, elektra en verlichting
  • Gezamenlijke centrale lounge met catering (inclusief lunch)
  • NL netwerkreceptie
  • Aanbod NMT reis- en transportarrangement
  • Gezamenlijke PR
  • WiFi beschikbaar in het NL Paviljoen
  • Ondersteuning vanuit NMT
Over de beurs

Sea Japan vindt plaats in Tokio. Tijdens de laatste editie in 2022 waren er ruim 18.000 bezoekers en 25 exposanten uit 16 verschillende landen. Dit jaar is dat flink meer met 600 exposanten uit 30 verschillende landen. De beurs wordt sinds 1994 georganiseerd en heeft elk jaar  een thema dat past bij de trends van de tijd en de behoeften van de industrie. In 2024 is dat 'Focus on Fules of the Future'. 

Subsidie voor mkb’ers

Mogelijk komt jouw bedrijf in aanmerking voor de SIB Subsidie Collectieve Activiteit. De subsidie bedraagt 50% van de kosten, tot een maximum van € 2.500,-.Klik hier voor meer informatie.

De Japanse scheepsbouwmarkt

Met een aandeel van 10% van de wereldwijde orderintake in 2022 behoort Japan tot de top drie grootste scheepsbouwlanden ter wereld. In Japan worden voornamelijk bulkschepen, tankers en containerschepen gebouwd. De orderintake is met 4% gedaald ten opzichte van 2021 naar 3,8 miljoen CGT. Het aantal opleveringen (5,4 miljoen CGT – 411 schepen) in 2022 staat echter nog niet in verhouding met wat er jaarlijks binnenkomt, daardoor is het orderboek weer wat geslonken.

In Japan is er een forse thuismarkt aanwezig, die nog verder wordt versterkt door de omvangrijke kustvaartsector in het land. Momenteel hebben de Japanse scheepseigenaren het op één na grootste aandeel in het wereldwijde orderboek, en laat daarbij Griekenland (derde plek) achter zich. De scheepsbouwindustrie in Japan is bestempeld als strategische sector. Veel orders worden in eigen land uitgezet.

Naast de focus op conventionele ladingschepen krijgen Japanse scheepswerven ook steeds meer de focus op innovatie en hoger technologische schepen. Uiteraard bieden deze nieuwe ontwikkelingen kansen voor Nederlandse bedrijven, die vaak veel expertise hebben op het gebied van innovatie en complexe scheepstypen. Enkele Japanse scheepserven zijn onder andere: Imabari SB, Oshima SB, Mitsubishi HI, Japan Marine United, Onomichi Dockyard, Kawasaki HI, Tsuneishi Zosen, Namura SB, Sasebo HI en Sumitomo, Asakawa SB, Fukuoka SB en Minaminippon. Zie LINK voor meer informatie van Japan Ship Exporters' Association over scheepswerven en de locatie van scheepswerven.

Behoefte aan meer marktinformatie?

Mocht je naar aanleiding van deze introductie meer statistische informatie willen ontvangen over onder andere de Japanse scheepsbouwmarkt, dan kan dat. Het SEA Europe Market Monitoring rapport 1H 2022 is weer verschenen. De studie en het rapport zijn mede mogelijk gemaakt door NMT in samenwerking met andere leden van en door onze Europese koepelorganisatie SEA Europe. Het rapport is exclusief voor leden en enkel voor intern gebruik. Het rapport kan je opvragen bij  Michel Koopman, marktanalist bij NMT, via koopman@maritimetechnology.nl.

Deelnemers [VOL] Sea Japan 2024

Gerelateerde evenementen