NMT Magazine: “Duurzaamheid; kansen in de markt”

Netherlands Maritime Technology (NMT) stelt het thema duurzaamheid in 2016 centraal. De eerste editie van het NMT Magazine van 2016 staat daarom in het teken van dit thema. Maritieme bedrijven plaatsen dit steeds vaker op de strategische agenda. Voor een belangrijk deel is dat een gevolg van strengere regelgeving. Bedrijven zien echter ook kansen om zich te profileren. Al is nog niet iedereen zo ver.

Volgens Sander den Heijer, Sector Manager van NMT, heeft de sector – mede door de strengere regelgeving – al goede stappen gezet, maar valt er desondanks nog een wereld te winnen. “Koplopers in de scheepsbouw zien duurzaamheid als onderdeel van hun strategie. Maar nog niet alle bedrijven zijn zich voldoende bewust van welke kansen duurzaamheid biedt. Het is geen thema dat je er even bij doet. Sterker nog: als je niet meedoet, dan loop je de kans de boot te missen.”

Van elkaar leren

In 2016 speelt NMT onder andere tijdens bijeenkomsten en seminars in op duurzaamheid om meer maritieme bedrijven bewust te maken van de kansen en mogelijkheden. Sector Manager Sander den Heijer van NMT nodigt de leden uit om mee te denken en samen verder te komen. “Het is belangrijk om van elkaar te weten wat er speelt, zodat we van elkaar kunnen leren. De eerste stap is dat de leden naar de bijeenkomsten kómen. Er zijn al initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Maar daaraan doet een beperkte groep mee. Wij willen komend jaar meer leden mobiliseren. En samen nét even die extra stap zetten. Werken aan duurzaamheid is nooit af.”

Lees het volledige artikel hier in het NMT Magazine.