Ontbijtbijeenkomst Noord-Nederland, we werpen de blik vooruit

Onze ontbijtsessie vanmorgen in het van der Valk hotel in Hoogkerk over de toekomst van de Noordelijke Nederlandse scheepsbouw, was met een opkomst van ruim 100 deelnemers een groot succes. Naast presentaties over kostenverlaging in de scheepsproductie in Noord-Nederland, de Groninger Maritime Board en over de vlootopbouw in het Noorden, werd een groot deel van de ochtend besteed aan een prikkelende paneldiscussie.

Meer informatie

Het was een vroege start vanmorgen in Hoogkerk. Maar de toekomst van de Noord-Nederlandse Scheepsbouw is een onderwerp waar de 106 deelnemers graag vroeg hun bed voor uit kwamen. Nadat iedereen voorzien was van een ontbijt trapte NMT’s Roel de Graaf de bijeenkomst af. In vogelvlucht vertelde hij over hoe NMT opkomt voor de belangen van Nederlandse maritieme maakindustrie. Niet alleen op nationaal en op Europees niveau, maar juist ook regionaal niveau. Zo hebben we onlangs een bezwaarschrift bij Rijkswaterstaat ingediend over de regelgeving m.b.t. scheepvaartbegeleiding in Groningen en levert NMT een actieve bijdrage aan de Groninger Maritime Board.

Kostenbesparing van 30% binnen bereik

Met als motto ‘Werk aan de winkel’ gaf Egbert Vuursteen, CEO van rederij Wagenborg en voorzitter van de Groninger Maritime Board, een korte presentatie over de activiteiten van de Board. Niet alleen is er een investeringsfonds voor de financiering van Short Sea schepen in voorbereiding, maar er zijn ook diverse projecten gestart om gezamenlijk efficiency en digitalisering in de scheepsbouw te stimuleren. En dat er efficiencyslagen te maken zijn bleek wel uit de presentatie van Guus van der Bles van Conoship. Door robotisering, samenwerking, logistieke sturing en afstemming in ontwerpen ligt een kostenbesparing van 30% binnen het bereik van de Noord-Nederlandse scheepsbouw.

Van product- naar procesdenken

Na een korte inkijk in de Noord-Nederlandse vlootopbouw door Michel Koopman, marktanalist bij NMT, en door Harry Doze, volgde de paneldiscussie. Arend Jan Rozema van AMASUS shipping, Cor Lettenga van DEKC Maritime, Hans Vervaart van Barkmeijer Shipping, Niek Koops van Marine Service Noord en Theo Klimp van Wagenborg Shipping gaven hun visie over wat we met elkaar moeten doen om de Noord -Nederlandse scheepsbouw ‘futureproof’ te maken. En dat leidde uiteraard tot interessante discussies met elkaar en met de zaal. Maar dat er moet worden samengewerkt, daar was de zaal het over eens. Arend Jan Rozema gaf aan dat de maakindustrie meer moet meedenken met de levenscyclus van een schip. Niek Koops beaamde dat gaf aan dat hij graag wil meedenken over oplossingen waarmee de klant een beter rendement haalt. Hans Veraart gaf tenslotte aan dat we de overheid daarbij hard nodig hebben. Niet alleen bij het aanjagen en innovaties, maar ook als launching customer voor toepassing van die innovaties.

Ben je geïnteresseerd in wat er allemaal verteld is tijdens de ontbijtbijeenkomst?
Neem dan contact op met ons voor de presentaties.