RH Marine helpt internationale standaard voor autopilot verbeteren

Experts van RH Marine hebben de afgelopen maanden een belangrijke bijdrage geleverd aan de verbetering van de nieuwe ISO-standaard voor de autopilot (Heading Control Systemen, oftewel HCS) op zeeschepen.
Onder de oude standaard was het mogelijk een autopilot te leveren die aan alle eisen voldeed, maar in de praktijk niet goed functioneerde. In de nieuwe standaard is daar rekening mee gehouden. Daarnaast wordt de autopilot voortaan ook onder moeilijke omstandigheden getest op verschillende type en maten schepen. De nieuwe ISO-teststandaard is inmiddels vastgesteld en wordt over maximaal drie jaar verplicht gesteld.

Meer informatie

De autopilot houdt een schip automatisch op koers als er niemand stuurt. Het systeem moet voldoen aan de eisen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). De test en keuring van de autopilot moeten voldoen aan de ISO 11674 teststandaard. Toen die aan de beurt was om herschreven te worden, werd een werkgroep van experts uit Nederland, Finland, Japan en Duitsland geformeerd. Nederland werd vertegenwoordigd door RH Marine, dat veel ervaring en expertise heeft met dit soort systemen en maritieme regelgeving.

,,We zagen dat je aan de vorige teststandaard kon voldoen met een autopilot die niet goed werkt. Ook zagen we dat de nieuwe standaard onlogisch en onwerkbaar dreigde te worden. We hebben geprobeerd dat om te buigen en zijn daar goed in geslaagd”, zeggen portfoliomanager brug Marcel Vermeulen en consultant maritieme regelgeving Steven Kransse van RH Marine.

Waar andere leveranciers soms nog een kastje met knoppen leveren, levert RH Marine zijn Rhodium NAVpilot4500 als een geïntegreerd softwaresysteem in de brug van het schip. De nieuwe standaard leek in eerste instantie te weinig rekening te houden met deze geïntegreerde oplossing.

Erger was bijvoorbeeld dat de oude standaard wel rekening hield met overshoot – waarbij schepen na een bocht te ver doorschieten -, maar niet met undershoot – waarbij schepen in de bocht niet ver genoeg doordraaien en hun koers helemaal niet bereiken. ,,Zo zou je een autopilot kunnen maken die niet goed zijn koers bereikt, maar wel door de test komt en wordt goedgekeurd”, stellen Vermeulen en Kransse.
Ander voorbeeld is dat de autopilot het in eerste instantie zelf moest aangeven wanneer zijn stroom uitvalt, wat erg lastig is aangezien het apparaat dan zelf niets meer kan. Ook dat is nu beter geregeld; als de power van de autopilot uitvalt, moeten andere systemen dat aangeven.

Een ander gebrek was dat de autopilot alleen onder ideale omstandigheden, dus zonder wind en stroming, voor één type schip werd getest. Voortaan wordt ook getest onder moeilijke omstandigheden op verschillende type schepen. ,,Verder werden niet alle extra eisen die aan een autopilot worden gesteld ook gecheckt door een test. Nu wel”, aldus Vermeulen en Kransse.