RH Marine ontwikkelt op maat gemaakte DP-oplossingen voor maximale operationele efficiëntie

RH Marine heeft een speciaal dynamic positioning (DP) systeem ontwikkeld voor ploegboten, die na het baggeren de zeebodem egaliseren. Ook heeft RH Marine meegedaan aan een studie voor de snellere offshore installatie van monopijlers voor windturbines door dynamisch gepositioneerde schepen.

Meer informatie

Het innovatieve DP-systeem voor ploegboten is eerst toegepast en getest op een Nederlands schip. Nu de ploegmodule zich heeft bewezen, heeft RH Marine twee orders uit Nederland en een uit China gekregen om het systeem te installeren. Tijdens de toonaangevende European Dynamic Positioning Conferentie in Londen op 4 februari geeft consultant Ehab El Amam van RH Marine een lezing over deze nieuwe technologie voor de baggerindustrie.

DP-systemen zijn bedoeld om schepen stabiel op hun positie te houden of om een uitgestippelde koers te kunnen varen. RH Marine levert hiervoor PC’s, PLC’s en software die de thrusters van het schip aansturen die hiervoor zorgen. Ploegboten die na het baggeren de zeebodem weer egaliseren, moeten tijdens hun werk vaak afremmen of stoppen, bijvoorbeeld als de ploeg vast komt te zitten. Anders bestaat het gevaar dat het schip uit koers raakt. Nu kan de crew de ploeg recoveren. In het systeem van RH Marine communiceert het DP-systeem van het schip met het ploegsysteem en het survey-systeem dat de bodem onderzoekt. Het leest als het ware de krachten die op de ploeg worden uitgeoefend en past de snelheid van het schip aan de situatie aan. Als de ploeg bijvoorbeeld vast komt te zitten blijft het schip stilliggen op zijn positie. ,,Dit systeem gaat verder dan wat de meeste systemen doen. Het doet meer dan alleen reageren op de uitgeoefende kracht. We hebben gekeken naar alle stadia van de operatie, wat het schip doet, wat de ploeg doet, en dat geïmplementeerd in ons DP-product,” zegt El Amam.

Behalve voor de baggerindustrie ontwikkelt de Nederlandse maritiem systeemintegrator en automatiseringsspecialist ook nieuwe DP-systemen voor de offshore. Zo was RH Marine betrokken bij een studie en simulatie voor het installeren van monopijlers voor windturbines op zee door dynamisch gepositioneerde schepen. Nu worden die grote funderingsbuizen geplaatst met zogeheten jack-up schepen, die zich met spudpalen vastzetten op de bodem, of schepen die zich met ankers laten vastleggen. Beide manieren zijn kosten- en tijdrovend. Bij dynamisch gepositioneerde schepen is het gevaar dat het schip tijdens de installatie te veel beweegt, de monopijler niet rechtop staat of – in het ergste geval – het schip beschadigt. De studie waar RH Marine aan meedeed, wees uit dat dit voorkomen kan worden door het DP-systeem van het schip te koppelen aan het grip-systeem dat de stand van de monopijler controleert. ,,Als je dynamisch gepositioneerde schepen kunt gebruiken voor de aanleg van windparken kun je die een stuk sneller bouwen,” aldus El Amam.