RH Marines cloudoplossing op schepen tilt systeemintegratie naar hoger niveau

De overdaad aan pc’s en servers, allemaal met hun eigen applicaties, bekabeling en componenten, aan boord van jachten en andere schepen zal binnenkort verleden tijd zijn. Door een nieuwe cloud-infrastructuur aan boord te bouwen, heeft toonaangevende maritiem systeemintegrator RH Marine een automatiseringsnetwerk ontwikkeld dat minder hardware nodig heeft, flexibeler is en updates en reparaties vereenvoudigt.

Meer informatie

De technologie is oorspronkelijk ontwikkeld voor de Koninklijke Marine en is ontstaan vanuit de behoefte aan efficiënter gebruik van mankracht en efficiënter onderhoud. Net als andere schepen heeft de marine veel personal computers aan boord, verbonden met veel servers, waardoor software-updates, hardware-reparaties en vervangingen een gecompliceerde zaak zijn. De groeiende rol van automatisering leidde tot een groeiende behoefte aan integratie. Zou het niet mooi zijn als er geen harde koppeling zou zijn tussen applicaties en specifieke hardware, als computerkracht gedeeld zou kunnen worden en als er meer vergelijkbare hardwarecomponenten waren, vroeg RH Marine zich af.

De toekomst is virtueel

Na twee jaar R&D lanceerde RH Marine zijn nieuwe Integrated Virtualized System Architecture (IVSA), geïnspireerd op cloud-technologie, om de integratie van automatiseringssystemen naar een hoger niveau te tillen. Het systeem biedt een ingebouwd computernetwerk waarop toepassingen voor de brug, machinekamer, CCTV, het Alarm Monitoring and Control System (AMCS) of power management systemen kunnen worden aangesloten. ,,Door de virtuele technologie draait de software op de server, niet op meerdere computers. In plaats van bijvoorbeeld 40 computers en tientallen gestapelde servers, hebt je  slechts enkele servers nodig. Elk scherm dat je aansluit om verbinding te maken met het LAN-netwerk wordt een werkstation. Dat kan op de brug zijn, in de machinekamer of op elke andere geselecteerde plek op het schip. Op elk werkstation kun je alles doen”, legt Marcel Vermeulen van RH Marine uit.

Veel voordelen

Dit heeft veel voordelen. In geval van uitval van het werkstation zijn alle softwaretoepassingen onmiddellijk operationeel op een ander station, waardoor de gebruiker daar door kan gaan in plaats van te wachten op hardware- of softwarereparaties. Mislukte of verouderde hardwarecomponenten worden vervangen zonder downtime of impact voor de actieve applicaties.
In het geval van een applicatie-upgrade kan een USB-stick in de hoofdserver de software op alle werkstations bijwerken. Als een extra werkstation op het jacht nodig is, is een netwerkkabel naar het dichtstbijzijnde netwerkstopcontact het enige dat nodig is. In een minimalistisch bridge-ontwerp hebben de compacte werkstations niet meer ruimte nodig dan een slimme monitor en een netwerkkabel.
Bovendien is het door het gebruik van IVSA niet nodig om het ontwerp van een schip vroegtijdig vast te leggen. Vroeg in het project wordt een algemene infrastructuur met enkele servers opgeleverd en later of na levering kunnen applicaties en sensoren worden toegevoegd zonder impact op deze geïnstalleerde infrastructuur. Buiten kijf staat ook dat het systeem aan boord veel kabels bespaart tussen computers, netwerk en servers.

Nieuwbouw en refit

Het systeem is flexibel en kan allerlei hardware en software van allerlei leveranciers integreren. Het kan aan boord van elk schip worden geïnstalleerd tijdens de ontwerp- en constructiefase of later worden toegevoegd, waardoor het een ideale oplossing is voor zowel nieuwbouw als refits. Zo kan RH Marine de brug upgraden of aanpassen zonder extreme aanpassingen. Daarmee weerspiegelt de nieuwe infrastructuur de missie van RH Marine om de bediening van schepen slimmer en gemakkelijker te maken.

MED gecertificeerd

De vraag was of deze nieuwe aanpak kon voldoen aan de strenge voorschriften en certificeringen in de maritieme industrie. Daarom startte RH Marine samen met Bureau Veritas een classificatieproces. Het virtuele systeem is nu toegepast op een van de nieuwste marineschepen en heeft de goedkeuring van de MED-wheelmarkcertificering ontvangen.

METSTRADE

Ga voor meer informatie naar RH Marine in het Superyacht Pavilion (stand 11.511) tijdens de aanstaande METSTRADE-show in Amsterdam van 19 tot 21 november 2019. Tijdens ‘s werelds grootste B2B-evenement voor de pleziervaartuigensector zal RH Marine een systeem in bedrijf hebben waarmee demonstraties gegeven kunnen worden.