Schepen blijven operationeel met behulp van Remote Assistance door RH Marine

RH Marine voert steeds meer service op afstand uit, met behulp van hun Remote Assistance oplossing. Schepen blijven hierdoor operationeel en het levert een kostenbesparing op ten opzichte van de gebruikelijke serviceverlening. Daarnaast biedt Remote Assistance ook een oplossing als schepen geen externe partijen aan boord mogen ontvangen of als service engineers van RH Marine niet kunnen reizen door de coronamaatregelen.

Meer informatie

Inventieve serviceoplossing in coronatijd

Normaliter komen service engineers van RH Marine aan boord van schepen om storingen te verhelpen, software te updaten of testen uit te voeren. Door de coronamaatregelen blijkt dat niet altijd mogelijk. Scheepseigenaren hebben bij voorkeur zo min mogelijk externe mensen aan boord, landen hebben hun grenzen gesloten of luchtvaartmaatschappijen vliegen niet. Om klanten toch snel en op elk moment te kunnen helpen maakt RH Marine nu vaker gebruik van Remote Assistance. Vooral wanneer updates van software-instellingen vereist zijn vanwege veranderingen in de omringende hardware of toegevoegde sensoren. ,,Dat moet snel opgelost worden en er is niet altijd tijd om een engineer in te vliegen”, zegt consultant Ehab El Amam van RH Marine.

RH Marine heeft een router met hardware sleutel ingebouwd in zijn systemen aan boord, die de controle houdt over het starten van de verbinding. Als de hardware sleutel aangezet wordt, gaat de router aan en maakt deze via een beveiligde verbinding met internet en uiteindelijk de computer van de service engineer. Op deze manier kan RH Marine op afstand verbinding maken met alle softwaresystemen en problemen snel en veilig analyseren.

Significante kostenbesparing

Naast de tijdswinst kunnen ook de totale servicekosten lager uitvallen door gebruik te maken van deze nieuwe technologie. Normaal gesproken hebben service engineers gemiddeld twee tot drie dagen reistijd om naar en van een schip te komen. Met behulp van Remote Assistance kan deze komen te vervallen. El Amam: ,,Dat zijn dan de directe kosten die je bespaart, maar de echte besparing zit in de tijd dat het schip stilligt. DP-schepen mogen bijvoorbeeld niet uitvaren als er een probleem is met het DP-systeem. Meestal worden grote offshore schepen gehuurd voor tienduizenden dollars per dag. Als je dan via Remote Assistance kunt voorkomen dat zo’n schip enkele dagen niet operationeel is, dan kan dat tonnen schelen.”

Remote Assistance vanuit het vliegtuig

Onlangs kreeg een offshore schip een software update via Remote Assistance. ,,Naast de software update konden we ook opgeslagen gegevens aan boord analyseren in relatie met bepaalde bewerkingen en- of gebruikersacties. Dat konden we remote zien. Normaal gesproken gebeurt dit aan boord met een laptop, maar nu konden we de data op afstand ophalen”, vertelt El Amam.

Zelfs het Dynamic Positioning systeem van een superjacht in Seattle in de Verenigde Staten werd al door RH Marine ingeregeld via Remote Assistance. Normaliter komt er een DP-engineer aan boord, die de noodzakelijke proeven doet en de software parameters aanpast. Nu was een andere engineer aan boord die via Remote Assistance contact had met de DP-engineer in Nederland. Die heeft het schip op afstand ingeregeld.

De meest bijzondere inzet van Remote Assistance is tot nu toe toch wel een surveyschip dat een nieuw interfacesysteem nodig had, waardoor het niet kon uitvaren voor een testvaart op zee. El Amam had toevallig net ingecheckt om van Florida naar Boston te vliegen en logde aan boord via de versleutelde verbinding in op de PC van het surveyschip. Hoog in de lucht kon hij het probleem op afstand analyseren en verhelpen.