Sleutelrol overheid in terughalen werk aan cruiseschepen naar Rotterdam

De NOS heeft in het journaal van 3 september jl. aandacht besteed aan het wegblijven van cruiseschepen uit Rotterdam voor onderhoud en refits. Bas Ort (voorzitter van NMT) en Jan Kees Pilaar (directeur Damen Verolme) hebben in het interview aangegeven dat Nederland door de handelswijze van de overheid veel werk misloopt. Ook hebben zij benadrukt dat de overheid een sleutelrol heeft in het wegnemen van drempels voor de cruiserederijen. In de keuze van fragmenten uit het interview door de NOS bleef dit onderbelicht.

De concurrerende werven in andere Europese havens varen wel bij het besluit van cruiserederijen om Rotterdam te mijden voor onderhoud en refits aan cruiseschepen. Sinds de succesvolle dokking en refit van het destijds grootste cruiseschip ter wereld, de ‘Oasis of the Seas’ in oktober 2014, is er geen enkele opdracht meer gegeven voor onderhoud of refits van grote cruiseschepen Nederland. De directies van de rederijen blijven bij het besluit om geen werk meer in Nederland te laten verrichten vanwege het optreden van de Nederlandse Inspectie SZW aan boord van de ‘Oasis of the Seas’ door de Wet arbeid vreemdelingen (Wav) en de daaruit voortkomende boetes die oplopen tot ca 1 miljoen euro. Deze keuze heeft tot schade aan het imago van het Nederlandse maritieme cluster geleid en dat betekent concreet derving van inkomsten en verlies van werkgelegenheid in het Rotterdamse havengebied.

Boete intrekken

In het interview met de NOS heeft Bas Ort uiteengezet dat de minister nu nog kan besluiten om de boete aan de rederij Royal Carribean Cruise Lines in te trekken en duidelijkheid te geven over uitleg van de regelgeving. Het uitvoeringsbesluit van de Wet Arbeid Vreemdelingen bevat  uitzonderingsbepalingen op de noodzaak van werkvergunningen voor personeel op schepen. De sector is in gesprek met het ministerie van SZW om een werkbare uitleg en handhavingspraktijk te bereiken. Jan Kees Pilaar bevestigde dat er een omvangrijke markt is voor werk aan cruiseschepen. Doorzetten van de boetes zal ook de komende jaren leiden tot fors verlies aan werkgelegenheid voor Nederlandse werknemers en economische schade aan de sector en de haven van Rotterdam.

Bekijk het NOS item in het acht uur journaal omstreeks 18.15 minuten.