Solid-state DC breaker switch enige oplossing voor grid-beveiliging elektrische veerboot Svelvik.

Op 1 januari 2022 heeft Sefine Shipyard de batterijgevoede passagier- en autoferry Svelvik succesvol in de vaart genomen. Deze elektrische veerboot opereert nu tussen de Noorse plaatsen Svelvik en Verket. Om het DC-grid betrouwbaar en efficiënt te beveiligen, koos de Turkse system integrator Elkon voor de 500 Ampère 1 kV solid-state DC breaker switch.

Meer informatie

Beveiligen van het DC-grid

De Turkse system integrator Elkon is de elektrische system integrator van deze serie elektrische veerboten. Voor Elkon was met name het veilig ontwerpen van het DC-systeem een uitdaging. Zodoende kwamen zij in contact met de vermogenselektronica-specialisten van KWx.

Özgür Arslancan, Director Concept Design & Technology bij Elkon en verantwoordelijk voor het technisch ontwerp van het vermogenssysteem legt uit wat de grootste uitdagingen waren bij dit project: “In geval van kortsluiting is het van belang dat de ‘gezonde’ kant van het DC grid operationeel blijft. Dit is een eis van de certificeringsinstanties, waaronder DNV. Het schip mag immers in geen geval stuurloos raken. Om dit te bewerkstelligen zijn extreem korte afschakeltijden en selectiviteit tussen verschillende delen van het DC-grid nodig. Wij hebben de verschillende opties onderzocht, maar de enige manier om de vereiste selectiviteit in alle scenario’s te garanderen is door de Astrol solid-state DC breaker switch toe te passen. De ultra-snelle afschakeltijden van slechts enkele microseconden (μs) zijn hierbij van cruciaal belang.”

In het single line digram is het elektrisch ontwerp van NB44 Svelvik gesimplificeerd weergegeven. In de afbeelding zie je een klein gedeelte van dit ontwerp. Je ziet dat de Astrol DC breaker switch is geplaatst tussen DC switchboard 1 en DC switchboard 2.

Ontworpen met focus op zero emission

In februari 2020 sloot Selfine Shipyard een contract voor verschillende hybride ferries met de Noorse ferry operator Basto Fosen.

The Norwegian Ship Design Company is verantwoordelijk voor het ontwerp van het schip. De innovatieve en batterijgevoede elektrische veerboot is 54 meter lang en heeft een capaciteit van 99 passagiers en 30 auto’s. De HVAC-systemen bevatten een speciaal ontworpen centraal verwarmings-/koelsysteem, waarbij gelijktijdig gebruik wordt gemaakt van zowel de warme als de koude kant van de warmtepompen.

Dankzij de generatoren met lage uitstoot en een batterijcapaciteit van 342 kWh is dit type schip milieuvriendelijk en laat het een minimale ecologische voetafdruk achter.

Lees verder op de KWx website.