Verkoopsucces: Heesen tekent contract voor 57 meter Full Custom jacht

  • Exterieurontwerp van Omega Architects, interieur van Cristiano Gatto
  • Buitengewoon efficiënte, lichtgewicht FDHF-romp van aluminium
  • Geringe diepgang
  • Vier dekken, inclusief privé-dek voor de eigenaar
  • Levering in 2026

Heesen is verheugd over de verkoop van een volledig nieuw te bouwen aluminium Full Custom motorjacht.

Meer informatie

YN 20857, projectnaam Setteesettanta, zal in alles de perfecte expressie zijn van het DNA van de scheepswerf, zowel in technologie als design. Heesen is een van de weinige werven ter wereld die gespecialiseerd is in lichtgewicht aluminium jachtbouw en was de eerste die de buitengewoon efficiënte Fast Displacement Hull Form toepaste. Dit revolutionaire ontwerp bedacht door Van Oossanen Naval Architects reduceert het brandstofverbruik tot wel 20 procent.

Met een lengte van 57 meter en een interieurvolume van 920 GT past YN 20857 perfect in het portfolio van de scheepswerf. Dankzij een uitgebalanceerde mix van Full Custom, Smart Custom en Series jachten is Heesen echt een one-stop-shop in de jachtbouw, waarbij de werf optimaal gebruikmaakt van haar innovatieve productiefaciliteiten in Oss. De werf heeft momenteel maar liefst 14 jachten in aanbouw, variërend in lengte van 50 tot 80 meter, zowel in staal als in aluminium. Leveringen lopen door tot in 2026. De 1.000 vakspecialisten op de werf in Oss en in de timmerfabriek in Winterswijk waar de interieurs op maat worden gebouwd, hebben het drukker dan ooit.

De opdrachtgevers van YN 20857 zijn ervaren jachteigenaren die al eerder voor Heesen kozen. Op basis van hun uitgebreide ervaring met hun vorige jacht, hebben ze de opdracht gegeven voor een jacht dat volledig aan hun eisen voldoet: ideaal voor heerlijke dagen op zee met familie en vrienden.

Frank Laupman van Omega Architects kreeg de opdracht voor het exterieurontwerp van dit nieuwe project, terwijl Cristiano Gatto Design verantwoordelijk wordt voor het interieur.

Cristiano Gatto: “In de loop der jaren hebben we een sterke band met Heesen opgebouwd. We hebben gewerkt aan Full Custom jachten en succesvolle Series. Onze relatie met de werf is opwindend en inspirerend tegelijk. Het wederzijdse vertrouwen en de diepgaande kennis van onze processen is met de jaren sterker geworden, wat met YN 20850 tot een nieuw hoogtepunt in onze samenwerking heeft geleid. Dit nieuwe project heeft alles in zich om het kroonjuweel te worden in de Heesen vloot. Ik ben ervan overtuigd dat ze net zo opzienbarend wordt als MY Crazy Me tien jaar geleden!”

Bouwbegeleider Hugo Morgan-Harris leidt het technische team van de eigenaren tijdens de bouw. Hij merkt op: “We kijken er naar uit om onze klanten bij de bouw van Setteesettanta bij Heesen te begeleiden. We hadden het geluk al samen te mogen werken tijdens de laatste fasen van de bouw, proefvaarten en levering van hun eerste Heesen jacht. Dus we hebben al een goed inzicht in hun voorkeuren en de technische werkwijze van Heesen. Het interieurontwerpteam van Cristiano Gatto was ook betrokken bij het vorige jacht, dus we hebben een solide basis voor dit nieuwe Full Custom project.”

Met een diepgang van slechts 2,3 meter is Project Setteesettanta uitermate geschikt voor ondiepe wateren. De lichtgewicht aluminiumconstructie van het jacht, gecombineerd met het geavanceerde rompontwerp, maakt het mogelijk om twee compacte en zuinige MTU 16V2000M72 (1.440 kW) dieselmotoren toe te passen; zeer bescheiden krachtbronnen voor een jacht van 57 meter en 920 GT bruto tonnage. Project Setteesettanta heeft een topsnelheid van 18 knopen en een trans-Atlantisch bereik van 3.900 zeemijlen bij 12 knopen.

Twaalf gasten verblijven in zes grote gastensuites. De eigenaren hebben het upper deck aangewezen als hun privédomein, met aan de voorzijde de eigenaarssuite. Deze ruimte biedt een 180-graden uitzicht en privétoegang tot een enorm terras van bijna 200 m2, dat tevens gebruikt kan worden als ‘touch and go’ helikopterplatform. De VIP-suite bevindt zich voor op het hoofddek aan stuurboordzijde, met ernaast een volledig uitgeruste fitnessruimte. Op het benedendek bevinden zich vier grote gastensuites, twee met eenpersoons en twee met tweepersoons bedden.

Een sierlijk ovalen trappenhuis leidt omhoog naar alle vier de dekken en loopt parallel aan de crewtrappen, waarmee de ruimte optimaal wordt benut. Achter op het hoofddek, grenzend aan het terras op het achterdek, bevindt zich de dining area. Dankzij brede schuifdeuren is deze ruimte naadloos verbonden met het buitenleven.

Achter de spiegel bevindt zich een van de belangrijkste ruimtes aan boord van Project Setteesettanta. Symmetrische trappen flankeren de vier meter lange infinity pool. Ze leiden de gasten naar het zwemterras, voorzien van een hydraulisch transformeerbaar platform waarmee gasten nog makkelijker toegang hebben tot het water. Doordat de tenders en toys onopvallend opgeborgen worden achter vleugeldeuren in de garage aan de voorzijde, biedt de lazarette nog meer opslagruimte voor extra water toys.

Friso Visser, CCO van Heesen: “We zijn enorm vereerd dat onze klanten ons voor de tweede keer de bouw van een nieuw jacht toevertrouwen. YN 20857 wordt de ultieme Heesen. De lichtgewicht aluminium constructie vereist zeer specifieke vaardigheden. Een Full Custom motorjacht van 57 meter moet in alles perfect zijn, en er is geen scheepswerf ter wereld met meer kennis of ervaring om deze kwaliteit te leveren. Dit wordt een gedenkwaardige reis die zal resulteren in het verwezenlijken van een droom, en we kunnen niet wachten om van die reis te genieten samen met de eigenaren van YN 20857 en hun team.”

Op 20 en 21 december vinden er tanktests plaats bij de Wolfson Unit in Southampton, en de bouw begint officieel met het leggen van de kiel in augustus 2023.