Verrassende opening Europort 2019 in Rotterdam Ahoy

Met een sterk inhoudelijk debat tussen vier CEO’s van rederijen en een inspirerende presentatie van ondernemer, uitvinder en ontwerper Daan Roosegaarde is dinsdag 5 november in Rotterdam Ahoy de toonaangevende tweejaarlijkse maritieme vakbeurs Europort begonnen. Met een druk bezochte vakbeurs en een kennisprogramma vol congressen, workshops en seminars laat Europort duizenden bezoekers kennis maken met de belangrijkste uitdagingen voor de maritieme industrie.

Meer informatie

De vier dagen durende vakbeurs en het bijbehorende kennisprogramma vinden van 5 tot en met 8 november plaats en bedienen maar liefst negen verschillende ‘special ship’-segmenten, variërend van superjachten, visserij, offshore, tot binnenvaart, workboats, cruises & ferries, shortsea en marineschepen.

Het thema van 2019  – Smart ships, smart solutions – is geïnspireerd op de tijdgeest waarin de maritieme industrie inziet dat dat slimme mensen en slimme technologieën onontbeerlijk zijn om de digitale toekomst van de maritieme sector vorm te geven. Dit leidt tot een groot aantal innovaties die tijdens Europort te zien zijn.

Paneldiscussie

Europort 2019 trapte af in een bomvolle congreszaal met een paneldiscussie tussen de directeuren van de Bolida Group, ESL Shipping, Stena Line en Van Oord. Moderator Geert Maarse poneerde enkele pittige stellingen waarover de directeuren met elkaar in debat gingen. Pieter van Oord, directeur van het gelijknamige offshore- en baggerbedrijf, waarschuwde voor het feit dat Europa het onderspit dreigt te delven tegenover China. “Zolang China zijn bedrijfsleven volop ondersteunt en Europa dat niet doet zullen we de strijd verliezen.” Annika Hult, Managing Director van Stena Line wees er juist op dat Europa qua kennis nog ver op China vooruit loopt. “Er is een verbazingwekkende hoeveelheid kennis in Europa. Ja, ook wij bouwen schepen in China, maar we maken gebruik van Europese onderaannemers en Europese kennis.

Antonio Bordils, CEO van Boluda Towage, zei dat je voor sommige ‘slimme’ oplossingen niet diep hoeft na te denken: “De efficiëntie van sleepboten wordt veel hoger wanneer meer Europese havens in elektrische aansluitingen investeren.”

Mikki Koskinen, Managing Director bij ESL Shipping antwoordde op de vraag of de scheepvaartindustrie wel  genoeg innoveert: “Als je mobiele telefoons ontwikkelt is de levenscyclus van je product slechts 6 maanden. Een autofabrikant kan iedere drie jaar een nieuw model op de markt brengen. Maar schepen bouw je voor minstens 25 jaar. Dat heeft dus nogal een effect op innovatie.”

Hemelbestormend

De aanwezige scheepvaart expertise en de focus van de directeuren op het sluitend maken van hun businesscases contrasteerde prachtig met de soms letterlijk hemelbestormende ideeën en projecten van Daan Roosegaarde. In zijn keynote speech vertelde de Rotterdamse kunstenaar en visionair over de verbinding die hij altijd maakt tussen mensen, technologie en design. Roosegaarde schetste hoe hij radicale technologieën inzet om economische en ecologische doelen te halen. Zijn baanbrekende maar tegelijkertijd opvallend praktische projecten omvatten een luchtfilterende ‘smogvrije toren’ voor stedelijke gebieden, de ‘Windvogel’ vliegerenergie en een ‘ruimteafvallab’ om ruimteafval terug te winnen. Alle projecten van Roosegaarde zijn erop gericht om bestaande problemen om te zetten in hulpbronnen of eenvoudigweg om spullen die we anders maar zouden weggooien te recyclen.

Ik geloof niet meer in Utopia“, vertrouwde Roosegarde de zaal aan het einde van zijn optreden toe. “Ik geloof in Protopia. Prototypen, testen, leren, en dat stap voor stap. We weten niet hoe de toekomst eruit zal zien, maar we weten wel andere dingen: we kunnen niet terug in de tijd en vasthouden aan wat we al weten is niet toekomstbestendig. We moeten investeren in nieuwe ideeën om te kunnen overleven.”

Annika Hult betrok Roosegaardes optreden direct op de sector: “De maritieme industrie is meestal nogal traditioneel. Hoe goed zijn we echt in een open blik? Hoe benutten we het potentieel in onze organisaties? Maken we goed genoeg gebruik van alle verschillende mensen die we hebben? Gaan we als sector voorop? Ik denk van niet. We zullen veel vaker naar disruptieve technologieën moeten zoeken om onszelf concurrerender te maken.”

Ahoy directeur Jolanda Jansen nodigde daarop de vier CEO’s, Roosegaarde en drie Young Maritime Representatives (Danique Horstmeier; TU Delft, Bas Peeters; STC Rotterdam en Jesper Poppe;Hogeschool Zeeland die deelnemen aan het ‘High Tech, Hands On’-initiatief uit op het podium. Samen openden ze met een druk op een grote knop de vakbeurs officieel.