Dalian Shipyard bestelt roeren voor twee containerschepen van Danaos Shipping bij Damen Marine Components

De balansroeren met asymmetrische voorrand en bulb in het kielzog van de schroef zullen de stroming langs het roer verder verbeteren en turbulentie verminderen. Dit maakt aanzienlijke brandstofbesparingen mogelijk voor de twee nieuw te bouwen 7.100 TEU-containerschepen die medio 2024 door Danaos Shipping in bedrijf zullen worden genomen.

Damen Marine Components (DMC) zal voor elk schip een Van der Velden® Atlantic-roer leveren. Van deze roeren is bekend dat ze door hun slanke profiel minimale weerstand veroorzaken. Voor deze containerschepen zal Asymmetrische Roer Technologie (ART) worden toegepast bij het ontwerp van de voorrand van het roer. Een roerbulb in het kielzog van de schroefas verbetert de hydrodynamische eigenschappen van de roerconfiguratie.

De Griekse rederij Danaos Shipping heeft de twee 7.100 TEU-containervrachtschepen bij Dalian Shipbuilding Industry Co besteld. De werf zal deze schepen in het tweede en derde kwartaal van 2024 opleveren. De schepen kunnen varen op methanolbrandstof en voldoen aan de IMO Tier III-uitstootnormen en de EEDI (Energy Efficiency Design Index) fase III. De schepen zijn volledig identiek. De lengte tussen de loodlijnen is 255 meter, met een breedte van 42,8 meter, een ontwerpladingdiepgang van 12 meter en een ontwerpsnelheid van 20 knopen. DMC zal voor elk schip een roer op maat leveren van 61 vierkante meter met een maximum koppel van 3300 Kilonewton meter.

Aangezien de schroef vooruit varend één vaste draairichting heeft, zal de asymmetrische voorrand van het roer de waterstroming verbeteren door het turbulente water efficiënter over het roerblad te leiden. De roerbulb levert nog meer hydrodynamische optimalisatie op. In het kielzog van de schroefas kan turbulent water rondcirkelen en trillingen in de romp en het roer veroorzaken. De roerbulb bevindt zich vlak achter het midden van de schroef en elimineert deze turbulentie om het water beter langs het roerblad te laten stromen. Een stabiele en gerichte waterstroom genereert meer stuwkracht dan turbulent water.

De geavanceerde roertechnologie draagt bij tot de duurzame ambitie van de reder en de bevrachter om schepen met een minimale uitstoot in te zetten. De keuze voor een ontwerp dat geschikt is voor varen op methanolbrandstof onderstreept deze ambitie. Vermindering van de weerstand, zoals mogelijk is met ART Atlantic-roeren met bulb, maakt verdere brandstof- en uitstootbesparing mogelijk.

“Deze schepen staan in de voorhoede van nieuwe technologie,” zegt Danaos CEO dr. John Coustas. “Ook met deze order maximaliseert Danaos de efficiëntie met de nadruk op het creëren van waarde voor onze aandeelhouders.” De twee nieuwe containervrachtschepen vullen de vloot van 71 containerschepen aan, variërend van 2.200 tot 13.100 TEU (Twenty Foot Equivalent Unit – één standaardcontainer).

“Wij zijn er trots op als partner van Danaos te kunnen bijdragen aan het bereiken van hun doelstellingen van verbeterde operationele efficiëntie en vermindering van de ecologische voetafdruk van hun vloot,” zegt Wim Knoester, Commercial Director van Damen Marine Components.