De Van der Velden FLEX Tunnel – een gewaardeerde innovatie voor de binnenvaart

De Duitse rederij Rhenus PartnerShip was in 2015 het eerste bedrijf dat de Van der Velden® FLEX-tunnel installeerde; op het binnenvaartschip Rhenus Duisburg. De rederij zet dit 110 meter lange schip in om met drie duwbakken kolen van havens in het ARA-gebied (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) naar de Lünense haven in het Duitse Ruhrgebied te transporteren.

Meer informatie

In een recent interview doet Herbert Berger, Managing Director Rhenus Schiffsmanagement, een beroep op ontwerp-, tonnage-, reistijd- en brandstofverbruik gegevens van meer dan 200 reizen om enkele vragen te beantwoorden over zijn operationele ervaring met de Van der Velden® FLEX Tunnel. Voor een ​​vergelijk in verbruik en eventuele besparing wordt gekeken naar het identieke zusterschip (Rhenus Lünen), welke niet is uitgerust met de Van der Velden® FLEX Tunnel. De schepen varen met dezelfde belading en op varen op eenzelfde route.

Hoe tevreden bent u over het algemeen met de Van der Velden FLEX Tunnel?

De FLEX Tunnel geeft een enorme sprong in realiseren van brandstofbesparing op binnenvaartschepen. Het behalen van directe brandstofbesparing met slechts één extra onderdeel is meestal niet succesvol, maar met het FLEX Tunnel systeem zien we door slechts op één knop te drukken direct 9% brandstofbesparing. Het is een onderhoudsvrij systeem, wat resulteert in positievere onderhoudskosten. Tot nu toe (vanaf 2015) hebben we geen problemen gehad – de FLEX Tunnel is altijd betrouwbaar geweest.

Hoe ging het deze zomer met de lage waterstanden?

Ik heb nog nooit zulke lage waterstanden in de Beneden-Rijn gezien, in vergelijking met 2003, hebben we dit jaar een zeer lange periode van lage waterstanden gehad. Deze startten in juli en duurden gedurende de zomermaanden. Dit betekende dat belading van 2,80m niet langer mogelijk was. Hoewel dit uniek was, zal dit naar mijn mening in de toekomst geen uitzondering zijn.

Met een diepgang van 2,30m en minder blijft de FLEX-tunnel uitgeklapt tijdens de geladen reis. Daardoor worden de hoofdmotoren met minder vermogen ingezet. Te veel vermogen veroorzaakt trillingen in het achterschip van de boot.

Wat waren de laagste waterstanden waarin je nog steeds kon varen?

Op de route Rotterdam-Lünen konden zowel de Rhenus Duisburg als de Rhenus Lünen in bedrijf worden gehouden. Echter bij een diepgang van 1,50m vond de kapitein varen met drie duwbakken niet langer efficiënt.

En wat houdt dit in termen van laadcapaciteit in?

Tot nu toe was de laagste geladen diepte 1,55m. 1700 ton vracht kon nog worden vervoerd met drie duwbakken. Bij normale waterstanden kan deze tonnage worden vervoerd met slechts één duwbak.

Kunt u ons cijfers geven met betrekking tot het brandstofverbruik?

In de dagelijkse praktijk vertoont de Rhenus Duisburg, in vergelijking met het zusterschip Rhenus Lünen, op de route van Rotterdam naar Wesel gemiddeld 11% brandstofbesparing. Dit komt overeen met een besparing van 277 ton CO2 per jaar.

Rekening houdend met deze resultaten, voldoet de Van der Velden FLEX Tunnel aan uw verwachtingen?

Volmondig, ja. De basis voor onze beslissing om de FLEX Tunnel voor de Rhenus Duisburg te overwegen, waren de onderzoeken bij DST (Development Centre for Ship Technology and Transport Systems) evenals het vertrouwen en de moed om voor een nieuwe innovatie te gaan, er waren destijds namelijk geen empirische resultaten beschikbaar. De logische conclusie uit de rapporten, de probleemloze instroom naar de schroeven en het gebruik van een grotere propeller, heeft uiteindelijk ons de knoop doen doorhakken. De FLEX Tunnel voldoet aan mijn verwachtingen, wij hebben geen moment spijt gehad van onze keuze voor dit innovatieve product.

In welke situaties zou u de Van der Velden FLEX Tunnel aanbevelen?

De FLEX Tunnel laat in vrijwel alle vaarroutes zijn voordelen zien. In kanalen heeft de kapitein van het schip bijvoorbeeld geen verschil gezien wanneer de FLEX Tunnel in- of uitgeklapt was. Omdat kanalen een beperkte snelheid vereisen, wordt verwacht dat besparingen in deze situatie nihil zullen zijn. Dit komt overeen met het ontwerpdoel. Kortom, de FLEX Tunnel heeft zijn voordelen op alle stromende wateren. Bovendien, tijdens gebruik op rivieren, zijn de voordelen groter.

Er moet aandacht worden besteed aan de configuratie van het achterschip, inclusief de FLEX Tunnel en de schroefmaat op basis van het beoogde vaargebied van het schip. Voor de Rhenus Duisburg hebben DST Duisburg en Damen Marine Components voor ons een optimale oplossing gevonden.

De Van der Velden FLEX-tunnel – een korte uitleg

Het basisconcept van de Van der Velden® FLEX-tunnel geeft mogelijkheid om in- en uit te klappen. Het systeem kan vlak in de scheepsromp worden geklapt. Dit verlaagt de totale scheepsweerstand en verhoogt de efficiëntie. Een schip dat in ondiepe wateren vaart, kan de tunnel inzetten om voldoende waterstroom naar de schroeven te creëren welke hierdoor hun efficiëntie kunnen behouden. Dit betekent dat, in ondiepe wateren, schepen die zijn uitgerust met de uitklapbare tunnel langer operationeel blijven dan andere schepen. De uitgeklapte tunnel sluit naadloos aan op de straalbuis en stopt eventuele valse luchtinfiltratie tussen buis en tunnel. Bovendien heeft de FLEX Tunnel een afmeting van ongeveer 66%  van een conventionele tunnel. Met een duidelijke focus op efficiëntie kan elk scheepsontwerp (inclusief laadruimte en laadcapaciteit) worden geoptimaliseerd.