LISA Community helpt ROG Ship Repair aan mooi project van Wagenborg Shipping

De meerwaarde van de LISA community bleek eens te meer tijdens het coronajaar. Martin van Leest, Managing Director bij ROG Ship Repair BV was altijd veel op reis. Business relaties opbouwen met o.a. ship management bureaus in Aziatische maritieme hotspots. De uitbraak van de wereldwijde coronapandemie dwong hem echter zijn focus te weerleggen. Via het LISA platform begon hij zich actief richting Nederlandse potentiële klanten te profileren. En met succes! Izak van Rhijn, superintendent bij Wagenborg Shipping BV, die zich vooral op het platform beweegt om kennis te delen met andere superintendents over de dagelijkse technische uitdagingen, trof Martin steeds vaker aan bij allerlei sessies. Het vertrouwen groeide en Martin werd uitgenodigd een offerte te doen voor een grote reparatieklus.

Meer informatie

Door Jeanine Kwakernaak

Magneet

De beide heren zijn het erover eens, door corona heeft de LISA community een enorme boost gehad. Eerder waren beide al betrokken bij het Maritime24 Event, de voorganger van wat nu LISA Summit heet. Daar waren ze elkaar volgens Martin ook al weleens tegengekomen. Martin: “Maar de vele Zoomsessies via LISA community zorgden ervoor dat we steeds meer met elkaar in gesprek kwamen. Natuurlijk woon je die sessies niet direct bij om sales leads binnen te slepen. Je deelt er in eerste instantie kennis en ervaringen met elkaar. Je verbreedt je netwerk.” Izak had het al eens in die Zoom sessies gehad over een schip dat hij de ‘magneet’ noemde. Waarom, laat zich raden. Aan de onafhankelijk schade-expert moesten meerdere offertes voor de reparatie worden overhandigd en toen dacht Izak aan ROG Ship Repair. Izak: “Vanuit Wagenborg Shipping nodigen we niet zomaar iedereen uit om een offerte te schrijven. Daar gaat een band van vertrouwen aan vooraf en iedere partij die wordt uitgenodigd om een offerte te schrijven maakt ook echt serieus kans om de klus te krijgen. ROG Ship Repair bood de beste deal.”

Als het gaat over de beste deal lijkt het meestal of er alleen naar het kostenplaatje wordt gekeken, maar volgens Izak spelen meerdere facetten een rol. “Doorlooptijd is belangrijk, hoe langer een schip stil ligt hoe meer geld het kost. Maar ook flexibiliteit speelt een rol. Het komt nog weleens voor dat er ineens meer moet gebeuren aan een schip dan vooraf besproken. Niet iedere scheepswerf gaat daar even makkelijk mee om.”

Flexibiliteit ten top

En inderdaad, de ‘magneet’ voer naar ROG Ship Repair en werd tijdens die reis opnieuw aangevaren. De reparatieklus werd dus groter. Uiteindelijk moest de Balticborg meerdere staalreparaties ondergaan, werd zoals besproken de brug geretrofit en bleek de hekschroef zoveel schade te hebben opgelopen dat er een hele nieuwe onder moest en ook de tunnel moest gerepareerd worden. Verder werden onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Izak: “Er is enorm veel werk verricht door ROG Ship Repair. Uiteindelijk heeft het project 13 dagen geduurd, van 28 mei t/m 11 juni 2021. We zijn echt heel erg tevreden. Het is onderscheidend in de markt, wat ROG Ship Repair doet.”

Martin glundert bij de positieve woorden van Izak. En zijn lach wordt breder als hij hoort dat hij ook in volgende offerterondes meegenomen gaat worden. Izak: “Zeker bij grotere, complexere projecten.”

Of Izak vaker zaken doet via de LISA Community? “Het toeval wil dat dit inderdaad het geval is. Bert de Boer van Aquality BV levert nu producten aan ons en ook Hatenboer-Water. Op bijna ieder Wagenborg schip is nu een water tap installatie aan boord te vinden.”

Toekomstplannen

LISA Community heeft veel bereikt in korte tijd, maar voor de toekomst is een stapje extra nodig. Martin: “Het zou mooi zijn als het platform toeneemt in aantal leden en dan kijk ik ook vooral naar nieuwe aanwas uit het buitenland. Dat werkt ook voor Nederlandse maritieme professionals die nog niet zijn aangesloten bij LISA als een extra stimulans om zich snel aan te sluiten.” Izak bevestigt dit. “Voor mij persoonlijk zou het leuk zijn om ook contacten te leggen met superintendents werkzaam bij reders buiten Nederland.”

Meer weten over LISA Community? Kijk op www.lisa.community.