Los uitdagende maritieme matchingsuitdagingen op met trainersduo Peter de Vos en Rinze Geertsma

Op zoek naar een hands-on maritieme training gericht op het matchen van schip, schroef, motor en tandwielkast? Werk twee dagen lang onder leiding van trainersduo Peter de Vos en Rinze Geertsma, beide universitair docent, aan je doel. De matchingsuitdaging in iedere fase van het scheepsontwerp- en bouwproces, zo goed mogelijk oplossen. Rinze: “Het meteen juist doen de eerste keer, dat is het streven. Op 15 en 16 juni a.s. hebben we als casus een hybride, diesel en elektrisch aangedreven fregat. Daarmee behandelen we drie matchingsmogelijkheden: varen op de dieselmotor, varen op de elektromotor en het varen met beide tegelijk. Ook is er aandacht voor het varen op diverse snelheden en buiten de ontwerpcondities.”

Boeiende praktijkcasus rondom hybride voortstuwing op diesel- en elektromotoren

Nu professor Douwe Stapersma volledig met pensioen is, kwam Rinze in beeld als trainer voor Module 3 uit NMT’s trainingsserie Marine Propulsion: ‘Propulsion system integration: Matching machinery and propeller’. Rinze: “Het matching probleem is al heel oud. Waar het vroeger vooral ging om mechanische aandrijving, wordt nu steeds vaker elektrische aandrijving ingezet. Als dat in een hybride variant gebeurt, zoals bij een aandrijving met diesel- en elektromotoren, dan wordt het interessant. Ruim twee derde van de tijd zijn we tijdens de training bezig met het oplossen van diverse matching vraagstukken. Ook worden de verschillende betrokken partijen en hun belangen belicht. Denk aan de motorenleverancier, de scheepswerf en de automatiseerder. Als de lengte van het schip of het ontwerp van de romp ineens wordt aangepast, dan moet de matching opdracht opnieuw worden uitgevoerd. Tijdens de eerste proefvaart toets je je matching aan de praktijk en kun je, zeker in het geval van inzet van een verstelbare schroef, nog gaan finetunen. Bijvoorbeeld met het doel brandstof te besparen.”

Duurzame maritieme voortstuwing

Als het aan Rinze ligt, komt er ook nog een NMT-training gericht op batterij aangedreven schepen en brandstofcel aangedreven schepen. Er valt nog genoeg te leren en te ontdekken! Hij geeft aan uit te kijken naar de training. “Het trainen van professionals die in de praktijk al volop ervaring op hebben gedaan in de maritieme industrie is iets dat me erg aanspreekt. Ook fijn om dit te doen samen met Peter de Vos. We leerden elkaar kennen in 2014, toen zowel hij als ik bezig was met een promotieonderzoek aan de TU Delft. We hebben beide een onverzadigbare interesse in dit vak en dragen ons enthousiasme daarvoor graag uit.”

Meer over de trainers

Peter de Vos is universitair docent Marine Engineering en opleidingsdirecteur Marine Technology MSc aan de TU Delft. Rinze Geertsma is actief als universitair docent Sustainable and Maintainable Energy Systems aan het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM). Daarnaast is hij verbonden aan de TU Delft als onderzoeker – en gastdocent.

Nieuwsgierig geworden naar deze training op hbo niveau? Klik hier voor meer informatie!