Metingen eerste Van der Velden® FLEX Tunnel

De meetresultaten aan boord van het koppelverband “Rhenus Duisburg” met de eerste Van der Velden® FLEX Tunnel zijn een succes gebleken. DST (Development Centre for Ship Technology and Transport Systems) ontwikkelde het koppelverband in opdracht van Rederij Rhenus PartnerShip voor het varen van kolen van Rotterdam naar Lünen (Duitsland). Belangrijk uitgangspunt was dat het schip niet alleen met één gekoppelde duwbak vaart, maar tijdens de vaart op de Rijn ook dikwijls 2 extra duwbakken langszij moet nemen. Het gehele konvooi gaat geladen te berg en vervolgens in flash door het Wesel-Datteln-Kanaal. Een vaarprofiel waarbij zowel geladen als leeg in ballast op diep en ondiep water wordt gevaren. Bij dit vaarprofiel bewijst de Van der Velden® FLEX Tunnel zijn functionaliteit.

Tijdens de proefvaart maar vooral ook tijdens de reguliere vaart zijn metingen uitgevoerd. Er is in verschillende omstandigheden gevaren, zowel geladen als ongeladen en in al deze situaties ook met diverse snelheden. Op elke snelheid is de functionaliteit uitgebreid getest en de gemeten waarden blijven overal onder de ontwerpwaardes, er zijn dus geen restricties in het gebruik van de Van der Velden FLEX Tunnels met welke snelheid dan ook.

De resultaten bevestigen de verwachting van extreem hoge onderdrukken met een uitgeklapte tunnel, waardoor de Van der Velden® FLEX Tunnel uitermate geschikt is om te gebruiken in ongeladen toestand. Door de luchtdichte afsluiting op de straalbuizen en de scheepsromp krijgen de schroeven voldoende water aangeboden om efficiënt te werken en gaat op deze manier geen rendement verloren aan boven water draaiende schroeven.

De Van der Velden® FLEX Tunnel geeft de mogelijkheid voor het plaatsen van grote schroeven van 2.000 mm waardoor de voortstuwing verbetert, wat direct resulteert in een verminderd brandstofverbruik.

Door analyse van de gemeten data en een vergelijking te maken met schepen met conventionele tunnels komen de eerste bevindingen met de “Rhenus Duisburg” op circa 27% minder energieverbruik. Dit hoge rendement is onlosmakelijk verbonden met de toepassing van de Van der Velden® FLEX Tunnel, die het op zijn beurt weer mogelijk maakt het achterschip optimaal te ontwerpen voor het genoemde vaargebied. Het onderwaterschip is niet alleen ontworpen, maar daarna ook uitgebreid getest door het DST. De model test rapportages liggen bijna volledig in lijn met de realiteit, wat de kwaliteit van de modeltesten bij het ontwikkelingsinstituut nogmaals bewijst.

Waar Van der Velden Marine Systems aanvankelijk behoudend was met een indicatie van 10-20% besparing zijn de voorlopige resultaten verbazingwekkend hoog uitgevallen. Met de Van der Velden® FLEX Tunnel is de trend gezet naar het schip van de toekomst.