Nieuwe ASD 2411 Venus van Iskes al direct volop in de vaart

In november 2015 werd een nieuwe Damen ASD 2411 opgeleverd aan Iskes Towage & Salvage. In de 100 dagen dat het schip nu in gebruik is genomen heeft het assistentie verleend in de sluizen en kanalen rond de haven van Amsterdam en die van IJmuiden. Drie maanden na oplevering van de Venus hebben de kapitein en bemanning feedback gegeven over dit nieuwe lid van hun vloot.

Meer informatie

De twee havens verlenen diensten voor een groot aantal sectoren, waardoor er schepen in allerlei soorten en maten komen. Voor managing director Jim Iskes van Iskes was het belangrijk dat het nieuwe schip kracht combineerde met compactheid. “We hadden een compact schip nodig dat in de sluizen van IJmuiden kon opereren. Maar het moest ook een veelzijdige sleepboot zijn, dat geschikt was voor de handling van de meest uiteenlopende goederen.

Wanneer we het hebben over de aankoop van de sleepboot, heeft Jim Iskes een duidelijke mening over de werkwijze van Damen: “Je belt ze op en zegt wat je precies wilt hebben en dan regelen zij dat. Vervolgens krijg je de sleutel en kun je wegvaren. Natuurlijk kent ieder nieuw schip bepaalde kinderziektes, maar Damen lost dit altijd op. Er wordt topkwaliteit geleverd – en dat is natuurlijk precies wat iedere rederij wil.”

Stem vanaf de brug

De Damen ASD 2411 combineert een aantal voordelen van verschillende sleepbootontwerpen. Het schip heeft een indrukwekkende trekkracht van 70 ton voor een sleepboot van 24 meter lang. Sinds haar oplevering heeft de Venus, het twaalfde schip in de vanuit Amsterdam opererende Iskesvloot, schepen van zeer diverse pluimage geassisteerd. Haar eerste klus was het veilig naar open zee brengen van een 280 m lange bulkcarrier. Haar tweede bestond uit de handling van een kleine kotter.

De kapitein van de Venus, Auke de Haan, werkt nu zes jaar voor Iskes, meestal op grotere maar minder krachtige sleepboten. “Ik had wel mijn twijfels over deze relatief kleine sleepboot, maar dat bleek niet terecht. We werken veel over de boeg, waarbij we in z’n achteruit slepen, maar de achtersteven komt netjes uit het water met een grote koersstabiliteit. Het schip is zeer wendbaar en is ondanks de krachtige eigenschappen zeer goed aan te sturen dankzij de slipkoppelingen. Ik kan manoeuvres verrichten bij slechts 10 omwentelingen op de schroef.”

Kapitein De Haan is zeer tevreden over het zicht dat hij heeft vanaf de brug, maar hij heeft nog wel wat belangrijke feedback voor Damen over het comfort op de brug. “De brug zou wat ruimer kunnen zijn,” zegt hij. “Zo is er een goede stoel voor de kapitein, maar er is slechts een eenvoudige bank voor mijn bemanning.”

Uit de machinekamer

Beneden in de machinekamer is engineer Wilco Wittekoek dé man om iets te zeggen over de prestaties van Venus gedurende haar eerste drie maanden. “Het is een heerlijk stil schip,” aldus Wittekoek. “De machinekamer heeft veel meer elektronica dan veel van de oudere sleepboten waarop ik gewerkt heb, maar dat is nu eenmaal zo vandaag de dag. En als engineer is het natuurlijk altijd jammer dat je niet meer zo veel aan een motor kunt knutselen. Dat gaat nu allemaal via de laptop. Maar de ondersteuning die we vanaf de wal van Caterpillar krijgen, is heel fijn. Doordat de gegevens op deze manier worden verzameld en geanalyseerd, blijft het schip in tiptopconditie.

Uit de kombuis

Dekknecht Niels Segelen heeft diverse taken aan boord van de Venus. Hij verricht de dekwerkzaamheden bij het assisteren van schepen, helpt bij het (ont)meren in havens en is daarnaast ook nog eens de scheepskok. Dankzij deze ervaring kan hij Damen wel een paar ideetjes geven. “Volgens mij kan er nog een aantal dingen verbeterd worden. De walstroomkabel is erg zwaar. En het zou heel fijn zijn als Damen een manier zou kunnen vinden om de wasbak in mijn hut wat groter te maken. Voor de rest is de Venus een superschip!”

Mijndert Wiesenekker, Sales Director Benelux, was onderdeel van het Damen-team dat een bezoek bracht aan de Venus en haar bemanning. Als reactie op de opmerkingen van de Venus-bemanning zegt hij: “Het zijn onze klanten die elke dag met onze schepen werken en dus de praktijkervaring hebben. We nemen hun feedback dan ook heel serieus. Door goed naar hen te luisteren en iets met hun opmerkingen te doen, kunnen we onze schepen echt verbeteren.”