Boot

Alewijnse en Damen bundelen krachten voor eerste schip ter wereld dat oceaanonderzoek en drone inzet combineert

16 oktober 2024

Alewijnse heeft een prestigieuze nieuwe opdracht verzegeld van Damen Shipyards voor de volledige elektrische installatie van een ultramodern multifunctioneel schip van de Portugese marine. Het is het eerste schip ter wereld dat oceaanonderzoek combineert met de inzet van drones.

Het wordt het derde schip dat Alewijnse in opdracht van Damen voor de Portugese Marine bouwt. Eerder nam Alewijnse deel aan de mid-life upgrade van de Portugese Multipurpose (M) fregatten N.R.P. Bartolomeu Dias (F333) en N.R.P. D. Francisco de Almeida (F334). Het is wel het eerste nieuwbouwschip dat Alewijnse en Damen voor Portugal realiseren.

Het multifunctionele schip (MPV), genaamd NRP D. João II, krijgt financiering via de Recovery and Resilience Facility (RRF) van de Europese Unie, die deel uitmaakt van NextGenerationEU, het economisch herstelpakket ter ondersteuning van EU-lidstaten die zijn getroffen door de COVID-19-pandemie.

Revolutionair ontwerp
Het 107 meter lange schip, gebaseerd op een concept van de Portugese marine, heeft een revolutionair ontwerp dat de capaciteiten van een amfibisch transportschip en onderzoeksschip combineert, met een bijzondere focus op operaties met drones. Het veelzijdige schip is ontworpen voor diversie missies, waaronder oceanografisch onderzoek, zoek- en reddingsoperaties op zee, noodhulp bij rampen, beveiliging van maritieme gebieden en ondersteuning van marine-operaties. Door deze multifunctionaliteit wordt het schip gezien als een revolutie in de scheepvaart.

Voor het oceaanonderzoek en de monitoringactiviteiten wordt het schip uitgerust met laboratoria en accommodatie voor wetenschappelijk personeel. De operaties worden ondersteund door de mogelijkheid om vanuit de achtersteven Unmanned Underwater Vehicles (UUV’s) en Unmanned Surface Vehicles (USV’s) te lanceren. Het schip beschikt ook over een 94×11 meter groot vliegdek en hangars, geschikt voor helikopters en Unmanned Aerial Vehicles (UAV’s).

De bouw van het schip vindt plaats bij Damen Shipyards in Galati, Roemenië, waar Alewijnse ook over een grote vestiging beschikt. “Wij hebben de expertise en capaciteit om voor Damen de complete elektrische installatie op dit geavanceerde schip te realiseren,” zegt Catalin Androne, projectmanager bij Alewijnse. “Het is een van de redenen waarom Damen voor Alewijnse heeft gekozen, naast het voordeel van onze nabije locatie direct naast de werf van Damen in Galati.”

Samenwerking
Alewijnse en Damen werken al jarenlang samen, onder andere bij de bouw van uiterst complexe marineschepen zoals de nieuwe Nederlandse en Belgische Anti-Submarine Warfare-fregatten, het Combat Support Ship Den Helder, het Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman, Landing Platform Dock Zr.Ms. Rotterdam, de Ocean Going Patrouilleschepen (OPV) van de Holland-klasse, en Sigma Class Patrol Ships voor de Indonesische en Mexicaanse marine.

Catalin: “Onze samenwerking met Damen is gebaseerd op onderling respect en vertrouwen in elkaars expterise. We zijn er trots op dat we onze uitgebreide ervaring en beste elektrische oplossingen mogen inzetten om samen met Damen een uitstekend resultaat neer te zetten.”

Begin oktober 2024 is het snijden van het eerste staal en de kiellegging gevierd op de werf van Damen in Galati. Ook Alewijnse’s engineeringswerkzaamheden voor de PRR zijn inmiddels gestart. De verwachting is dat het schip midden 2026 wordt opgeleverd