Alewijnse rondt met succes elektrische systeemintegratie af van derde OPV voor de Pakistaanse marine
Oplevering op gespecialiseerde scheepswerf van Damen Shipyards Galati - Alewijnse heeft met succes de elektrische systeemintegratie afgerond van PNS HUNAIN. Het is het derde schip in een serie van vier YARMOOK-Class Offshore Patrol Vessels (OPV) voor de Pakistaanse marine. De schepen worden gebouwd door Damen Shipyards in Galati, een scheepswerf van Damen, dat is gespecialiseerd in de bouw van geavanceerde marineschepen en jachten.
Alewijnse is verantwoordelijk voor de elektrische systeemintegratie aan boord van alle vier de OPV’s. “We hebben een contract voor het complete plaatje,“ legt Alewijnse projectleider Alex Antohi uit. “Het ontwerp, de engineering, installatie en inbedrijfstelling van alle elektrische systemen en apparatuur, inclusief schakelborden, panelen, bekabeling en het staalwerk.”
Bijzonder aan dit project was de unieke samenwerking tussen Damen, Alewijnse en de naval architect Nevesbu om de specifieke eisen en verplichtingen van de Pakistaanse marine goed te kunnen implementeren in het schip. Ook hebben we op dit schip een complex machine controle systeem ontworpen en geïnstalleerd, dat volledig aan de AUT-CCS notatie voldoet.
Multifunctioneel patrouilleschip
De PNS HUNAIN is een multifunctioneel patrouilleschip (OPV), dat voornamelijk is bedoeld voor luchtafweer en het bestrijden van oppervlakteschepen. Het schip zal ook in staat zijn om secundaire missies uit te voeren, zoals zoek- en reddingsoperaties (SAR), humanitaire hulp en rampenbestrijding (HADR), maritieme grensbewaking en operaties tegen drugshandel. Het 98 meter lange vaartuig beschikt over dekruimte voor twee containers van 20 voet en is uitgerust met missiespecifieke apparatuurmodules. Daarnaast is er ruimte voor een helikopter en Rigid Hull Inflatable Boats (RHIBs).
Belangrijkste partner
Damen selecteerde Alewijnse als belangrijkste partner voor de systeemintegratie op basis van eerdere succesvolle ervaringen, de hoge mate van expertise en kwaliteit van de elektrische oplossingen. De twee bedrijven werken al jarenlang samen, onder andere bij de bouw van OPV’s voor de marines van Vietnam, Abu Dabi, Nederland, Roemenië, Indonesië en Mexico.
Alewijnse heeft ook bijgedragen aan uiterst complexe marineschepen zoals het Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman, het Landing Platform Dock Zr.Ms. Rotterdam en de nieuwe Antarctische ijsbreker RSV Nuyina die Australië in 2021 inzette. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het Combat Support Ship Den Helder. Een recent gestart project is voor vier Anti-Submarine Warfare-fregatten voor de Nederlandse en Belgische marine.
Alex Antohi benadrukt de langdurige relatie tussen de twee bedrijven: “Onze samenwerking met Damen is gebaseerd op vertrouwen, gedeelde expertise en een gedrevenheid om een topprestatie neer te zetten. Met de succesvolle systeemintegratie aan boord van PNS HUNAIN hebben we een nieuwe mijlpaal in onze samenwerking bereikt.”
Nederland en Pakistan hebben een lange geschiedenis van maritieme samenwerking die teruggaat tot 1986. Daarnaast schaft Pakistan ook schepen aan uit andere landen om zijn marinecapaciteiten te versterken.