Gerrit Asia Cement No. 9

Asia Cement No. 9

12 juni 2024

Ongeveer eens per maand licht Gerrit de Boer een schip uit. Het schip wat deze maand zijn aandacht heeft getrokken is de Asia Cement No. 9.

In Eemshaven is op 24 april 2024 de Asia Cement No. 9 (bouwnummer 778, imo 9983279) door Royal Bodewes Shipyards overgedragen aan U-Ming Marine Transport Corporation Ltd., Taipei, een werkmaatschappij van de Far Eastern Group. Het contract werd getekend op 23 december 2021 op basis van de op 7 januari 2018 aan Eureka Shipping (SMT) opgeleverde cementcarrier Cymbidium (bouwnummer 767, imo 9781528). Dit is een uniek feit want de ruim 210-jarige bestaande Groningse werf bouwde nooit eerder een schip voor een Aziatische opdrachtgever.  

De kiel werd gelegd op 9 maart 2023. De cementcarrier werd op 19 januari 2024 dwarsscheeps te water gelaten in Foxhol. Op 7 april is de Asia Cement No. 9 door de sleepboten Gruno 3 en 4 van de werf naar Delfzijl gesleept. De doopceremonie werd op 9 april aan de Handelskade-West in Delfzijl verricht door Catharina Martens, echtgenote van de Belgische bierbrouwer Jan Martens, in aanwezigheid van onder andere kabinetsgezant maritieme maakindustrie Kees van der Staaij, een grote Taiwanese delegatie onder aanvoering van Douglas Hsu, bestuursvoorzitter van de Far Eastern Group en werfdirecteur Herman Bodewes. Tijdens de doop een traditionele drakendans uitgevoerd.  

De volgende dag vertrok het schip naar de Eemshaven voor de eerste proefvaart op de Eems. Vanuit Eemshaven is vervolgens de tweede proefvaart gemaakt. Op 30 april vertrok de Asia Cement No. 9 naar Keelung via Kaap de Goede Hoop. De gegevens van de Asia Cement No. 9 zijn: 5322 bt, 1977 nt, 7750 dwt - L.o.a. (l.l.) x B x H (d) = 114,99 (112,89) x 15,80 x 10,05 (6,98) meter. De voortstuwingsinstallatie bestaat uit een Wärtsilä-hoofdmotor, type 6L326L32E/E2 (260 x 320), met een vermogen van 2999 kW bij 750 tpm, via een reductie tandwielkast, type SCV68 (4,72 : 1) op een verstelbare schroef, type 4D845 in een straalbuis voor een snelheid van 13 knopen. De bunker capaciteit is 350 m³. De elektrisch aangedreven boegschroef in een tunnel, type ST720, geleverd door AAA Propulsion B.V., heeft een vermogen van 500 kW. De cement carrier is ontworpen door Royal Bodewes voorzien van een door de werf geoptimaliseerde Groot cross-bow en uitgerust met een flaproer. De stroomvoorziening aan boord wordt geleverd door een MAN-dieselgenerator, type D2862LE32 van 662 kW en/of een Stamford-asgenerator, type P734 van 1400 kW. Het schip is uitgerust met een Volvo Penta-nooddieselgenerator, type D7C, van 96 kW, tevens voor inzet in de havens, maar de Asia Cement No. 9 is ook ingericht met een walstroomaansluiting.  

De ruiminhoud 286.000 cft of 8099 m³. De Asia Cement No. 9 beschikt over een pneumatische/mechanisch zelflaad- en losinstallatie voor poederlading die is geleverd door het Zweedse Lars Lovik AB, Lidköping. Deze installatie heeft een laadcapaciteit van 300 tot 1000 ton per uur en een loscapaciteit van 250 tot 800 ton per uur. Via de speciaal ontworpen bodem wordt de poederlading met luchtdruk via een buizensysteem uit het schip geblazen naar een vrachtwagen of silo op de wal. Het schip gaat cement laden bij een cementfabriek in Taiwan en vaart vervolgens het eiland rond om de lading bij verschillende terminals af te leveren, een intensief traject waarvoor meer bemanning nodig is dan op de Cymbidium. De accommodatie Asia Cement No. 9 is daarom verhoogd met een extra dek, voor in totaal 18 personen in 1-persoonshutten.  

De Asia Cement No. 9 is door DNV geclassificeerd als 1A Cement carrier BIS BWM(T) COAT-PSPC(B) COMF(V-3) E0 ESP LCS Recyclable Shore power TMON (oil lubricated) unrestricted area. 

 
Tekst: Gerrit de Boer – gerritjdeboer@kpnmail.nl  

Foto: De Asia Cement No. 9 tijdens de reis naar Taiwan op 1 mei 2024 (Flying Focus)