Batterijsysteem voor Hagland's nieuwe hybride zelflossende coaster maakt het mogelijk havens emissievrij aan te doen

14 juni 2022

EST-Floattech, leverancier van maritieme energieopslagoplossingen, is door system integrator Hoogendijk Electric gecontracteerd om het complete batterijsysteem te ontwerpen en te leveren voor de derde Hybrid Coaster voor het Noorse Hagland, die momenteel wordt gebouwd op scheepswerf Royal Bodewes en naar verwachting halverwege 2023 wordt opgeleverd. Het batterijsysteem van EST-Floattech stelt de zelflossende bulkcarrier van 5.000 DWT in staat om emissievrij ‘port calls’ te maken. Het schip (van een serie van drie) zal ook volledig elektrisch varen in milieugevoelige omgevingen, zoals in fjorden of in  de buurt van kustgemeenschappen. Wanneer er geen walstroom aanwezig is, maakt het batterijsysteem ook het emissieloos lossen van de vervoerde bulklading mogelijk. Tijdens het afleggen lange afstanden zorgt het systeem voor ‘peak-shaving’ via de elektromotor en de generator (ook bekend als de PTI/PTO). De accu's kunnen tijdens het transport of in de haven via walstroom worden opgeladen.

Bewezen, DNV-gecertificeerde batterijen

Voor dit project heeft EST-Floattech haar bewezen en DNV-gecertificeerde Green Orca batterijsysteem ingezet. In nauwe samenwerking met system integrator Hoogendijk Electric, verantwoordelijk voor de complete elektrische installatie aan boord, is het systeem geoptimaliseerd voor het operationele profiel van het schip (inclusief batterijbeheersoftware en ‘battery control units’ voor meer veiligheid). Om eventuele leveringsproblemen te voorkomen, heeft EST-Floattech alle leveringsgevoelige componenten op voorraad, waardoor snelle montage en productie mogelijk zijn en de levertijd niet in gevaar komt. Walter van der Pennen, Commercieel Directeur bij EST-Floattech: “Het is interessant om de veranderende marktvraag te zien als onderdeel van de energietransitie. Het is duidelijk dat onze industrie evolueert naar een milieuvriendelijker mindset, deels gedreven door externe regelgeving, maar ook door nieuwe inzichten binnen maritieme bedrijven zelf. Dit leidt zal de komende maanden en jaren tot steeds meer hybride en zelfs elektrische coasters. We zijn dankbaar voor het vertrouwen dat Hoogendijk en onze eindklanten in ons hebben gesteld om te zorgen voor een veilige, lange termijn oplossing voor dit schip. Met deze hybride coaster is Hagland duidelijk een voorloper in de markt en we zijn er trots op deel uit te maken van dat proces.”

IMO TIER III

De nieuwbouw, de derde op rij, vaart niet alleen emissievrij in de haven, maar vermindert ook het geluid en de uitstoot tijdens het varen. Volgens Hagland zullen hun nieuwe coasters de CO2-uitstoot met 40% verminderen en de NOx-uitstoot met ongeveer 90%, vergeleken met oudere schepen in hun vloot die zullen worden vervangen. Met het batterij-hybride systeem van EST-Floattech voldoet het schip aan de IMO TIER III-eisen. Hagland’s nieuwbouwprogramma wordt ondersteund door ENOVA SF (van het Noorse Ministerie van Klimaat en Milieu dat de uitstoot wil verminderen en energie- en klimaattechnologie wil ontwikkelen) en het Noorse Green Shipping Program voor vlootvernieuwing. Volgens Hagland zullen de nieuwe schepen hun vloot tot de meest milieuvriendelijke maken in dit segment.