Binnenhof 800X280

Belangenbehartiging in beeld

22 augustus 2024

NMT behartigt de belangen van de leden in Den Haag, in Brussel en in de regio. Lees hier meer over actuele ontwikkelingen.

Arbo en Milieu

Overleg Kader Richtlijn Water met VNO-NCW / MKB-Nederland – RWS

De Kaderrichtlijn Water bepaalt dat het grond- en oppervlaktewater chemisch en organisch schoon moet zijn/worden. In 2027 moeten 42 stoffen uit het water gehaald zijn of moeten maatregelen getroffen zijn waardoor die stoffen uit het water zullen verdwijnen. VNO-NCW/MKB-Nederland voert daarvoor in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het actieprogramma KRW 2027 uit. Daarmee moeten alle branches van de juiste informatie en hulpmiddelen worden voorzien om zelf te kunnen bepalen of, en zo ja, welke maatregelen noodzakelijk zijn om de doelstellingen van 2027 te halen. Ieder bedrijf dat water gebruikt en een watervergunning heeft, moet aan de regels voldoen. NMT is in gesprek met VNO-NCW/MKB-Nederland en RWS (als vergunningverlener) over de opzet van een werkbare branchebrede self-assessment om de jacht- en scheepsbouw eenvoudig zelf te laten bepalen of er extra maatregelen nodig zijn. Onze inzet is gericht op een zo eenvoudig mogelijk vergunningstraject en instrument.

Binnenvaart, Visserij Klein Zeegaand

Visserij Reparatiehavens voor derde landen schepen

In de wetgeving tegen illegale visserij wordt bepaald dat schepen uit derde landen (dus niet EU-gevlagd) bij een beperkt aantal havens moeten aanlanden om aldaar door de douane gecontroleerd te worden op illegale vispraktijken. Voor reparatie van dergelijke schepen is ten tijde van de Brexit een aantal Nederlandse havens aangewezen. Nu blijkt dat wanneer er aantoonbaar bestaande reparatieactiviteiten waren vóór Brexit in andere havens in Nederland, die havens kunnen worden toegevoegd aan de lijst. Daarmee kunnen vaak langdurige relaties behouden blijven en kunnen visserschepen uit derde landen wel in Nederland onderhouden worden. NMT gaat onderzoeken welke havens mogelijk aan de lijst moeten worden toegevoegd en heeft daarover inmiddels contact met het ministerie van LNV.

Ruimtelijke Ordening

Infrastructuur

De gemeente Amsterdam heeft besloten om een fietsbrug over het IJ te bouwen. NMT zet zich in om te zorgen dat de brug geen extra beperking voor de vrije doorvaart van en naar zee zal opleveren.

OSPAR besluitvorming open scrubbers

OSPAR (Convention for the Protection of the Marine Environment of the North-East Atlantic) is de organisatie waarin 15 landen en de Europese Unie samenwerken om het mariene milieu van het noordoostelijke deel van de Atlantische Oceaan te beschermen. Steeds meer OSPAR-landen komen met een verbod op lozing binnen de 12-mijlszone van waswater uit open scrubbersystemen, terwijl ook de zogenoemde gesloten systemen in de toekomst verboden dreigen te worden. Ook binnen de Nederlandse overheid ligt dit vraagstuk nu voor. Inmiddels zijn al diverse schepen uitgerust met scrubbersystemen, in Nederland met name ook in de short sea shipping. Daarbij komt dat scrubbertechniek met CO2-afvang ook wordt toegepast in LNG-projecten, een brandstof die als tussenoplossing in de maritieme energietransitie is voorzien. De ontwikkeling van deze complexe systemen is niet gebaat bij een verbod. NMT zorgt ervoor dat de belangen van MMI in de besluitvorming worden meegewogen, rekening houdend met de toekomstscenario’s van de brandstof- en energietransitie.

IMO MEPC 82 in voorbereiding

Op dit moment komen de voorbereidingen voor MEPC 82 in sneltreinvaart op ons af. MEPC 82 vindt plaats in Londen in de eerste week van oktober. NMT neemt deel aan de Nederlandse delegatie en is onderdeel van de Working Group on Air Pollution and Energy Efficiency. Deze werkgroep heeft een volle agenda waarin momenteel veel gebeurt. Eén van de agendapunten betreft de review van de Short Term GHG Reduction Measures, CII, SEEMP, EEXI en DCS. Het onderwerp is om meerdere redenen relevant, niet in de laatste plaats omdat uit recent onderzoek is gebleken dat de Carbon Intensity Index sterk wordt beïnvloed door de operationele inzet in de praktijk, waardoor een vertekend beeld kan ontstaan omdat bijvoorbeeld de impact van wachttijden, dokperiodes en laad-loscycli niet wordt meegewogen. Een ander onderwerp dat is geagendeerd betreft de NOx-emissieniveaus en dan met name de tegenvallende reducties na invoering van Tier II en Tier III-maatregelen. Tijdens de voorbereiding van de verschillende onderwerpen wordt door NMT afgestemd en samengewerkt met leden met specifieke onderwerpexpertise en vindt op verschillende niveaus overleg plaats met het ministerie van I&W, IL&T en KVNR.