Damen Marine Components wint contract om vier schepen van stuursystemen, roeren en straalbuizen te voorzien
De Nederlandse scheepsbouwer GS Projects heeft DMC gecontracteerd voor de levering van voortstuwingsapparatuur en besturingssystemen voor vier identieke drogeladingschepen. DMC zal zijn 'plug & play' Piston (RAM) type stuursystemen, Barke roeren en Optima straalbuizen leveren aan deze serie. De schepen worden gebouwd op de GS Projects scheepswerf in Waterhuizen, Nederland - een project in samenwerking met Groot Ship Design en Scheeps- en Staalbouw (SaS), die deze serie bouwen voor hun ‘shortsea’ klant Longship.
De keuze voor dit trio DMC-producten past goed bij het ontwerp van de schepen: 100+ meter lang, 15,5 meter breed, een diepgang van 6,2 meter en een draagvermogen van 6.250 ton. Bovendien zullen zowel het robuuste ontwerp als de engineering van de DMC scope ruim voldoen aan Lloyd’s Register’s classificatie-eisen en bovendien aan de Fins-Zweedse 1A ijsklasse specificaties waaronder de vier schepen zullen worden gebouwd.
Het bewezen ontwerp van DMC's Barke-roer zorgt voor optimale manoeuvreerbaarheid en koersstabiliteit. Het resultaat is een laag brandstofverbruik en lage onderhoudskosten. Bovendien hebben verzonken anodes en de Optima straalbuis een reputatie opgebouwd van uitstekende prestaties en betrouwbaarheid bij reders over de hele wereld, vooral vanwege het lagere brandstofverbruik bij toepassing van dit type straalbuis voor de kustvaart.
Met de eerste van de vier schepen die begin 2026 wordt opgeleverd, zullen de ‘plug-and-play’-ontwerpen van DMC bijdragen aan een soepel bouwproces. “Kijk bijvoorbeeld naar hun piston-stuursysteem. DMC levert deze volledig geteste en gecertificeerde hydraulisch aangedreven units, klaar voor installatie,” zegt Henk Oudman, Projectmanager bij GS Projects. “Dat versnelt onze werkzaamheden op de scheepswerf aanzienlijk.”
Leo van Zon, Area Sales Manager bij DMC, zegt: “Het is geweldig om met GS Projects en hun klant Longship samen te werken aan dit contract. Een Nederlandse rederij die haar schepen in Nederland bouwt - en ook nog met Nederlandse componenten: dat is behoorlijk bijzonder! Het laat ook zien dat de Nederlandse maritieme sector nog steeds een efficiënt ecosysteem is dat in staat is om ‘state-of-the-art’ schepen op te leveren. We kijken ernaar uit om aan onze werkzaamheden te beginnen en, zodra het zover is, de handen uit de mouwen te steken en het team van GS Projects op de werf te ondersteunen bij de installatie van deze DMC-apparatuur.”