Asia Cement No9

Maritieme Mijlpaal: Royal Bodewes bouwt (en doopt) cement carrier voor Aziatische rederij

24 april 2024

Afgelopen dinsdag (9 april 2024) was een bijzondere dag in Delfzijl. De Asia Cement No. 9, een self-discharging cement carrier van Royal Bodewes werd gedoopt. Het 115 meter lange schip, waar sinds 2023 aan gebouwd werd, is bijna klaar. Na de tewaterlating op 19 januari is er nog hard doorgewerkt. En nu was het zover: tijd voor de doop! Het is een bijzonder schip met een uniek verhaal. Het contact tussen de verschillende partijen begon in coronatijd. Een periode waarin alles online moest en er veel dingen net even anders gingen dan we daarvoor gewend waren. Nog iets wat net even anders is dan dat we meestal horen: het Nederlandse Royal Bodewes bouwde dit schip voor de Taiwanese U-Ming Marine Transport Corporation.

Er wordt vaak -terecht- gesproken over (oneerlijke) concurrentie vanuit Aziatische landen. De bouw van dit schip, nota bene voor een Aziatische opdrachtgever, laat zien dat de Nederlandse maritieme maakindustrie de vaardigheden en kennis in huis heeft om deze concurrentie aan te gaan. Landen uit Azië beïnvloeden onder ander de staalprijzen en hebben lagere arbeidskosten (No guts, no Hollands Glorie. Sectoragenda Maritieme Maakindustrie). Hierdoor komt het maar weinig voor dat een schip voor een Aziatische opdrachtgever in Nederland gebouwd wordt. Het schip wat hier in Delfzijl gedoopt werd, is 100% in Nederland gebouwd.

Je hebt elkaar nodig

Hoewel het schip bij Bodewes gebouwd is, is het een samenwerkingsproject. ‘’We hebben deze opdracht gekregen door een contact dat we al hadden. We hebben eerder al samengewerkt met de Zweedse ‘cargo handling equipment’-leverancier Lovik. Zij hebben ons in contact gebracht.’’ Dit geeft aan dat netwerk en samenwerking op alle vlakken belangrijk is. ‘’En niet alleen belangrijk’’, aldus Carlijn Bodewes, ‘’het is ook mooi. Het laat zien dat we samen meer kunnen dan alleen. Sterker nog, dat we elkaar nodig hebben. Zoiets als dit kan niemand alleen, alle toeleveranciers en partijen zijn nodig.’’

Het gaat hierbij niet alleen om de samenwerking met bijvoorbeeld toeleveranciers. Carlijn legt uit: ‘’Ook de financiële samenwerking met Atradius heeft een belangrijke rol gespeeld in het realiseren van het contract.’’

Dit is iets waar de gehele sector zich momenteel hard voor maakt. Samenwerkingen dragen bij aan het versterken van de internationale positionering. Zoals in de Sectoragenda beschreven staat, is samenwerking op nationaal en Europees niveau cruciaal voor onder andere de toekomstbestendigheid van de Nederlandse Maritieme Maaksector.

Een feestje in Delfzijl

De doop was een feestje. Er waren ontzettend veel geïnteresseerden. Zo waren onder andere de hoogste representative van Taipei Representative Office in the Netherlands, NMT-directeur Roel de Graaf en kabinetsgezant Kees van der Staaij aanwezig. De officiële doop werd verricht door Catharina Martens, waarna er een drankendans werd opgevoerd door Wushu Vereniging Bao Trieu, samen met de Luk Hop Moon Martial Club. Deze drakendans werd uitgevoerd om de goden gunstig te stemmen. Daarnaast staat de draak voor geluk en voorspoed.

Een bijzonder detail is dat het voor Royal Bodewes de eerste keer was dat ze offline kennismaakten met de delegatie van de klant uit Taiwan. ‘’Het contact is begonnen in coronatijd. Alles ging via Teams’’, legt Carlijn Bodewes uit. Hoewel er al een paar maanden bouwtoezicht aanwezig is, was dit de eerste keer dat Bodewes de mensen waarmee de contracten zijn getekend zagen.

De Asia Cement No. 9 vertrekt binnenkort naar Taiwan. Daar aangekomen wordt het schip ingezet om vol met cementladingen langs de kust te varen. In de haven, bij het vliegveld, of ergens anders: waar er cement nodig is, zal deze carrier zeer efficiënt varen en lossen.