MSA2

MSA-Service Noord verhelpt in recordtijd ECS-problemen op schip Capewater van Clearwater Ship Management

26 juli 2024

Hij begon als leerling zeevaart, groeide door naar de rol van hoofdwerktuigbouwkundige en is nu actief als technisch superintendent bij Clearwater Ship Management. Een rol die hem op het lijf is geschreven. Robbert Moerenhout maakte na zestien jaar de overstap van schip naar wal. Aanleiding was het tekort aan mensen bij de technische dienst. Robbert: “In december 2022 ben ik afgemonsterd van het schip Coastalwater. Inmiddels zijn mijn dagen gevuld met het technisch ondersteunen van onze chemicaliën- en olietankers vanaf de wal. Ik onderhoud korte communicatielijnen met bedrijven die ondersteunen bij onderhoud of issues.” In zijn nieuwe rol kwam Robbert ook in contact met het team van MSA-Service Noord. “Zij stelden alles in werking om de problemen met ons Engine Control System op het schip Capewater snel en adequaat op te lossen. Als er weer wat is, bel ik gelijk MSA-Service Noord!”

Toen het in 2009 in de vaart genomen schip Capewater problemen kreeg met het alarmeringssysteem vanuit het Engine Control System, was het lastig schakelen. Robbert: “Er deden zich veel sensorfouten voor, die waren te herleiden naar de printplaten en onze PLC’s. Deze oudere industriële computers, raakten oververhit. Met als resultaat dat steeds op één van de elektriciteitsgroepen alles in storing ging.” Wie moest worden gebeld voor een oplossing? Dat bleek na wat navraag MSA-Service Noord te zijn.

Engine Control System: Alle kennis in huis

Robbert: “Het team van MSA-Service Noord bleek alle kennis in huis te hebben van ons Engine Control System. De MSA-medewerkers zijn eerder jarenlang actief geweest in verschillende rollen bij Wärtsilä Netherlands. Zij bleken zelfs nog te hebben gewerkt aan de ontwikkeling van Engine Control Systemen. Mijn mailtje met vragen werd nog diezelfde dag beantwoord.” Het MSA-Service Noord team, stelde alles in werking om het Engine Control System weer werkend te krijgen. Robbert: “Met de screenshots met instructies konden we de problemen heel snel verhelpen. Ook hadden zij nog originele onderdelen voor ons Engine Control System liggen. Zie daar maar eens aan te komen, onderdelen van oudere systemen zijn vaak maar lastig nog te krijgen. Na een uurtje assistentie ter plaatse, was het probleem verholpen. Het team van MSA-Service Noord kun je gerust bellen bij dit soort uitdagingen. Ze hebben alle kennis in huis en het levert veel gemak op.”

Binnen twee dagen volledig operationele ECS

Het Engine Control System bleek echter wel aan vervanging toe. MSA-Service Noord adviseerde dan ook op een nieuw systeem over te gaan. Robbert: “Toevallig waren we op dat moment al bezig met het voorbereiden van een onderhoudsronde waarvoor het schip het dock in zou gaan. Met het doel schade en stilliggen in de toekomst te voorkomen, hebben we het advies van MSA-Service Noord opgevolgd. Er werd gezegd dat alles in één á twee dagen wel geregeld zou moeten zijn. Ik had daar mijn bedenkingen bij. Maar toen het schip in het dock lag, stond de nieuwe kast van MSA-Service Noord al klaar. En inderdaad, de kast was in twee dagen volledig operationeel. Dat is echt verbazingwekkend snel.”

Plug and play ECS-installatie

MSA-Service Noord overtuigt menig klant met hun plug and play formule. Het Engine Control System wordt bij MSA-Service Noord zelf in-huis ontwikkeld, geproduceerd én getest. Van de hardware tot de software. Robbert: “Toen ik Wim Haar, eigenaar van MSA-Service Noord vroeg of hij wilde wachten op het starten van de motor, zei hij resoluut dat hij ervan verzekerd was dat alles werkt. En inderdaad, alles werkte ook. Ik was daarvan best onder indruk.”

De bemanning trainen in het gebruik van het nieuwe Engine Control System bleek niet nodig. Robbert: “Het bedieningspaneel spreekt voor zich. Tijdens de installatie namen de medewerkers van MSA-Service Noord ook de tijd om vragen te beantwoorden en dingen uit te leggen. Dat werkt erg fijn. En ook nu, als zich wat voordoet, weet ik dat ze volledig tot mijn beschikking staan.”

In zijn eerste jaar als superintendent heeft Robbert maar liefst drie schepen voor onderhoud laten docken. Dat vergt veel begeleiding en voorbereiding. Er moeten tientallen zaken op een dag worden geregeld. “Met vrijwel ieder schip van Clearwater Ship Management heb ik intensief gevaren. Ik weet daardoor heel goed wat er op technisch vlak speelt aan boord. Ik heb al snel oplossingsrichtingen paraat. Het is hoe dan ook extra fijn om te kunnen vertrouwen op de kennis en ervaring van leveranciers zoals MSA-Service Noord.”